وال استریت ژورنال؛ ادامه دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی در قالب افزایش صادرات نفت

0
90

بر اساس گزارشی که «وال استریت ژورنال» منتشر کرده است، رژیم جمهوری اسلامی همچنان مقادیر بیشتری نفت را به چین و سایر کشورها در ماه‌های اخیر صادر کرده که گونه‌ای درآمدزایی برای اقتصاد متزلزل این کشور به حساب می‌آید و کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه رژیم جمهوری اسلامی را تضعیف کرده است.

براساس این گزارش، برآورد فروش نفت رژیم جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت غالباً پنهانی آن، دشوار است.

به شهادت بسیاری از شرکت‌هایی که تجارت جهانی نفت را رصد می‌کنند، میزان محموله‌های نفت رژیم جمهوری اسلامی در قیاس با سطح پایین اوایل امسال، تقریباً دو برابر شده است، اگرچه برآوردهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد.

آنچه عکس‌های ماهواره‌ای فاش کردند

بر اساس برآورد وب‌سایت «تانکر تراکر» مستقر در آمریکا که از تصاویر ماهواره‌ای برای ردیابی تحویلات استفاده می‌کند، صادرات نفت خام رژیم جمهوری اسلامی در طول پاییز به 1.2 میلیون بشکه در روز رسیده است در حالی که در فوریه گذشته، 481 هزار بشکه در روز بود.

در همین حال شرکت «اس وی پی اینترنشنال» در واشنگتن تاکید دارد که رژیم جمهوری اسلامی، 585 هزار بشکه نفت خام در روز را در ماه نوامبر صادر کرده است در حالی که صادرات نفت رژیم جمهوری اسلامی در اوایل سال، 230 هزار بشکه در روز بود.

ارقام محافظه‌کارانه‌تر نشان می‌دهند که تحریم‌های ایالات متحده عملا باعث شده تا بیشتر نفت رژیم جمهوری اسلامی انبار شود اما افزایش چشمگیری که از سوی سه ابزار ردیابی بازار، رصد شده، نشان می‌دهد که رژیم جمهوری اسلامی اخیراً در فروش نفت خود موفق‌تر بوده است.

چین بزرگترین مشتری نفت رژیم جمهوری اسلامی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا سال گذشته گفته بود كه ایالات متحده در صدد جلوگیری از صادرات نفت توسط رژیم جمهوری اسلامی است در حالی كه پیش از این آمریکا تلاش كرده بود آن را به كمتر از 1 میلیون بشكه در روز برساند که این میزان در سال 2018 پیش از تحریم‌ها بالغ بر 2.5 میلیون بشكه در روز بود.

چین از جمله بزرگترین مشتریان نفت از رژیم جمهوری اسلامی است که طبق آمارهای رسمی، در ماه اکتبر 62 هزار بشکه در روز نفت از رژیم جمهوری اسلامی وارد کرده است در حالی که در ژوئن گذشته، واردات نفت از رژیم جمهوری اسلامی به صفر رسیده بود.

به گفته ناظران صنایع، مجموع واقعی صادرات نفتی توسط رژیم جمهوری اسلامی احتمالاً بسیار بیشتر بوده و شامل نفتی است كه از طریق سایر كشورهای آسیایی منتقل می‌شود.

سوریه در فهرست است

ونزوئلا به رهبری نیکولاس مادورو رهبر سوسیالیست آن که مدتها است دچار اختلاف با واشنگتن بوده و زیر تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، خرید بنزین از رژیم جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.

به گفته ردیاب‌های ناوبری و یک مقام نفتی رژیم جمهوری اسلامی، سوریه نیز واردات نفت از رژیم جمهوری اسلامی در سال جاری را از سر گرفته استدر این گزارش اشاره شده است كه نفتکش های رژیم جمهوری اسلامی، تلاش زیادی را برای دور زدن تحریم ها به خرج داده و فرستنده ها و گیرنده های بی سیم را خاموش می کنند تا از ردیابی آنها جلوگیری شود در حالی كه دست اندرکاران حمل و نقل نفت خام رژیم جمهوری اسلامی، نام كشتی های خود را تغییر داده و یا بارنامه های خود را دستكاری كرده اند.

به گفته افراد آگاه در این زمینه، آنها حمل و نقل نفت را به مناطقی که قبلاً بسیار خطرناک تصور می‌شد از جمله آبهای سواحل عراق آغاز کرده‌اند.

شایان ذکر است که ارزش پول رژیم جمهوری اسلامی از اوایل سال 2018، 85 درصد کاهش یافته است، در حالی که تورم که در ایران از 30 درصد فراتر رفته، گوشت را عملا به یک محصول لوکس تبدیل کرده است.

چالش‌های فراروی بایدن

رژیم جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین چالش های فرا روی سیاست خارجی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا است که در ژانویه آینده وارد کاخ سفید خواهد شد. به گفته تیم انتقال بایدن احتمالاً تغییراتی در سیاست در راه است، از جمله اقدام برای پیوستن دوباره آمریکا به برجام.

العربیه نوشت؛ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در این ماه گفت که دولت آماده است به شروط برجام احترام بگذارد – گامی که احتمالاً نیاز به لغو تحریم‌های ایالات متحده و استفاده از آن به عنوان پایه‌ای برای پیگیری گفت‌وگوها درباره نگرانی‌ها و پرونده‌های گسترده‌تر خواهد داشت.