در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکرانی کانادا جمهوری اسلامی را به عدم پاسخگویی متهم كرد

0
112

در حالی که چند روزی برای سالگرد فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز تهران که به وسیله شلیک دو موشک سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی به طور فجیعی در آسمان متلاشی شد، باقی نمانده است، پیامدهای این حادثه هولناک تا این لحظه همچنان ادامه دارد.

پس از گزارش مستقل کانادا در مورد حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی و اینکه مقامات تهران تحقیقات کافی و مناسب را در مورد این فاجعه انجام نداده‌اند، رالف گودل وزیر سابق کانادا و مسئول کمک به خانواده‌های قربانیان و بررسی نحوه مقابله با حوادث مشابه در آینده گفته است که رژیم جمهوری اسلامی هنوز بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات مربوط به این فاجعه را پاسخ نداده و بسیاری از جزئیات اصلی این حادثه هولناک ناشناخته مانده است.

گودل افزود: «رژیم جمهوری اسلامی باید دلیل باز گذاشتن فضای هوایی در آن روز را روشن کند».

او افزود: «مقامات رژیم جمهوری اسلامی همچنین باید پاسخ دهند که چرا سپاه پاسداران تصمیم به سرنگونی هواپیما گرفت»؟

گفتنی است که گزارش تحقیقاتی کانادا که متشکل از 79 صفحه است آورده است که کشورهای غربی از نحوه برخورد رژیم جمهوری اسلامی با اثرات این فاجعه هولناک که منجر به کشته شدن 176 کشته شد، در سرخوردگی به سر می‎برند. در این گزارش تاکید شده که جمهوری اسلامی به خانواده‌های قربانیان ظلم کرده است و هیچ تحقیقی در باره پیامدهای این فاجعه بر خانواده‌های قربانیان نکرده است

مخفی‌کاری رژیم جمهوری اسلامی و عدم پذیرش مسئولیت پاسخگویی

این گزارش افزود رژیم جمهوری اسلامی باید مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را به عهده بگیرد. زیرا رژیم جمهوری اسلامی هیچ گونه تحقیقاتی چه در ارتباط با ایمنی، کیفری یا غیره به صورت مستقل، عملی و به صورت شفاف انجام نداده است کما اینکه تاکنون هیچ پاسخی به سئوالات بسیار مهم در این زمینه نداده است.

العربیه نوشت؛ در گزارش همچنین آمده است که علی‌رغم تقاضاهای متعدد دولت کانادا برای پاسخگویی رژیم جمهوری اسلامی، اما کانادا تاکنون از مقامات تهران هیچ پاسخی دریافت نکرده است. تنها چیزی که رژیم جمهوری اسلامی بارها تکرار کرده این است که حادثه یک اشتباه انسانی بوده که ناخواسته رخ داده است. اما به گفته کارشناسان دلایل و شواهد عکس این را نشان می‌دهد از جمله اینکه در صندوق سیاه نشان داده شده که هواپیما با دو موشک به فاصله زمانی 25 ثانیه مورد هدف موشک دوم قرار گرفته بود.