موشک بالستیک جمهوری اسلامی در راه روسیه

0
511

آمریکا می‌گوید روسیه، که اخیرا حملات موشکی خود به سراسر اوکراین را افزایش داده است، در آستانه خرید موشک‌های بالستیک از جمهوری اسلامی است.

یک مقام آمریکایی بدون اینکه نامش را فاش کند، با استناد به اطلاعات جدیدی که اخیرا از طبقه‌بندی خارج شده است، این مقام آمریکایی گفت که مذاکرات روسیه با جمهوری اسلامی برای دستیابی به موشک‌های بالستیک دوربرد «به طور فعال» در حال پیشروی است.

این مقام آمریکایی به دیدار مقامات نظامی جمهوری اسلامی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ایران در ماه سپتامبر اشاره کرد، که طی آن طرف جمهوری اسلامی موشک بالستیک دوربرد «ابابیل» و سایر سامانه‌های موشکی خود را به نمایش گذاشت.

به گفته این مقام آمریکایی: «این رویداد اولین نمایش عمومی موشک‌های بالستیک در حضور یک مقام ارشد روسی است که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین از ایران بازدید کرده است».

پس از آن، در اواسط دسامبر، سپاه پاسداران موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پشتیبانی موشکی را در یک منطقه آموزشی در داخل ایران مستقر کرد تا در معرض دید یک هیئت بازدیدکننده روسی قرار گیرد.

روسیه طی روزهای اخیر حملات موشکی خود به اهداف اوکراینی در سراسر خاک این کشور را به طور چشمگیری تشدید کرده است.

العربیه به نقل از سی‌ان‌ان نوشت، ارائه موشک‌های بالستیک نشانگر افزایش حمایت جمهوری اسلامی از روسیه خواهد بود. تهران پیش از این صدها پهپاد به مسکو داده است که نیروهای روسی در جنگ علیه اوکراین از آنها استفاده کرده‌اند.