فرود هواپیمای اجاره‌ای ارتش آمریکا در ایران

0
167

دولت آمریکا تایید کرده یک هواپیمای اماراتی که در اجاره نیروهای بین‌المللی تحت‌رهبری این کشور در افغانستان بوده، در بندرعباس فرود آمده است.

هواپیما از شرکت اماراتی “فلای‌دوبی” بوده و از پایگاه بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان است، عازم دوبی در امارات عربی متحده بوده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داده که مسئولان مراقبت پرواز در ایران درباره طرح پرواز این هواپیما تردید کرده‌اند و ابتدا از آن خواسته‌اند به مبدا خود در افغانستان باز گردد و طرح پروازش را اصلاح کند. اما خلبانان این هواپیما گفتند که سوخت کافی برای بازگشت ندارد و این شد که مسئولان ایرانی از آن خواستند در بندرعباس فرود بیاید.

این روزنامه نوشته است که حدود یکصد آمریکایی و احتمالا دو شهروند کانادا سوار این هواپیما بوده‌اند.

واشنگتن‌پست از قول یک مقام آمریکایی نوشت که ایران این هواپیما را وادار به فرود کرده و جت‌های جنگنده ایران این هواپیما را “همراهی” کرده‌اند.

هرچند طبق همین گزارش، برخی دیگر از مقام‌هایی آمریکایی گفته‌اند که هواپیما به اختیار خود در بندرعباس به زمین نشسته است.
پس از انتشار این خبر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که این یک “مشکل اداری” بوده و هواپیما “وادار” به فرود نشده بلکه مسیرش را از دوبی به بندرعباس تغییر داده است.
به گزارش بی بی سی؛ این مقام آمریکایی که نامش نیامده، ابراز امیدواری کرده است که این مسئله به‌زودی حل شود و هواپیما پرواز خود را از سر بگیرد.
ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.