ظریف: در صورت توقیف دارایی‌های ایران از آمریکا “ادعای خسارت” می‌کنیم

0
154

وزیر امور خارجه ایران با اعتراض مجدد به حکم دیوان‌ عالی آمریکا درباره توقیف بخشی از دارایی‌های ایران تهدید کرد که اگر لازم شود از دولت آمریکا ” ادعای خسارت” خواهد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۶ اردیبهشت اعلام کرد که ایران رای توقیف حدود دو میلیارد دلار از محل دارایی‌های توقیف شده ایران در ایالات متحده را “به رسمیت نمی‌شناسد” و آن را “خلاف مقررات حقوق بین‌الملل” می‌داند.

به گفته آقای ظریف، این موضع به جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم انتقال پیدا کرده ولی او از پیش از این موضع باخبر بوده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: “دولت تصمیم گرفته كمیته ویژه‌ای تشكیل بدهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذكرهایی كه داده شده بود، پول ایران در آمریكا یا در مواردی كه آن كشور به آن دسترسی دارد، سرمایه گذاری شده بود. دوم این كه چگونه می‌توان مانع تكرار چنین مواردی شد و سوم این كه چطور می توان مانع اجرای این حكم و دسترسی به اموال ایران شد.”

به گفته آقای ظریف، “بی‌احتیاطی” در برخی تصمیم گیری‌های “دوره قبل” باعث شد تا اموال ایران در اختیار دادگاه های آمریكایی قرار بگیرد.

دیوان عالی فدرال آمریکا روز اول اردیبهشت، حکم پیشین دادگاه‌های این کشور مبنی بر پرداخت حدود دو میلیارد دلار غرامت را از محل دارایی‌های توقیف شده ایران در ایالات متحده تایید کرد. این مبلغ به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی که ایران در آنها مسئول شناخته شده است تعلق خواهد گرفت.

این حکم در روزهای گذشته باعث اعتراض شدید مقامات ایرانی شده و مقامات وزارت امور خارجه ایران نیز چندین بار به آن اعتراض کرده‌اند.

در تازه ترین مورد حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با تکرار اعتراض به این حکم گفت صدور این رای نشان دهنده آن است که “هیچ اراده‌ای برای خاتمه بخشیدن به دوران طولانی بی اعتمادی میان دولت آمریکا و ایران وجود ندارد.”

آقای جابری انصاری پیش از این گفته بود که حکم دیوان‌عالی آمریکا درباره توقیف بخشی از دارایی‌های ایران، “به سخره گرفتن عدالت و قانون” است.

آقای جابری انصاری، در همین سخنان، بدون اشاره به جزئیات از دیدار آقای ظریف با شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در سفر اخیرش به نیویورک برای شرکت در مراسم امضای تفاهم نامه تغییرات آب و هوایی خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نام نمایندگان کنگره آمریکا که با آقای ظریف دیدار کردند را اعلام نکرد.