آتنا فرقدانی با پایان حکم ۱۸ ماه حبس خود روز ۲۲ اردبیهشت ماه آزاد خواهد شد

0
379

حکم ۱۲ سال و نه ماه حبس آتنا فرقدانی، زندانی عقیدتی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت. محمد مقیمی، وکیل این زندانی با اظهار اینکه این حکم رسما به او صبح دوشنبه ششم اردبیهشت ماه ابلاغ شده است گفت بر اساس این حکم خانم فرقدانی باید روز ۲۲ اردبیهشت ماه امسال با پایان دوران محکومیتش از زندان اوین آزاد شود.

محمد مقیمی در توضیح شکستن حکم ۱۲ سال و ۹ ماه حبس آتنا فرقدانی به کمپین گفت: «حکم بدوی موکلم توسط قضات عادل شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تعدیل شد. خانم آتنا از سنگین ترین اتهامش که اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بود و بابت آن به هفت سال و نیم حبس محکوم شده بود، تبرئه شد.  اتهام دیگر او که مربوط به توهین به مقام معظم رهبری بود و بابتش به سه سال حبس محکوم شده بود به مدت ۴ سال تعلیق شد. اتهام بعدی توهین به ریاست جمهور فعلی، توهین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و توهین به ماموران بند ۲– الف سپاه زندان اوین بود که بابتش به ۹ ماه حبس محکوم شده بود که این اتهام نیز در رای دادگاه تجدید نظر به جزای نقدی برابر با ۱۰۰ هزار تومان تبدیل شد.»

این وکیل دادگستری در ادامه گفت:‌ «فقط اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام که در دادگاه بدوی برایش به مدت ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود عینا تایید شد. حالا بر اساس این حکم خانم فرقدانی باید روز ۲۲ اردبیهشت ماه آزاد شود چون آخرین روز محکومیت ۱۸ ماهه اش در این روز تمام می شود.»

 به گزارش کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران؛ اتنا فرقدانی، فارغ اتحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک روز ۲۰ دی ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد و به  اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی،” “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “توهین به رهبری“، “توهین رییس جمهور، توهین به نمایندگان مجلس و توهین به ماموران بند ۲– الف سپاه در حین بازجویی” به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محکوم شد.

این حکم پس از اعتراض وکیل برای بررسی مجدد به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر منتقل شد. خانم فرقدانی همچنین در زندان به اتهام دیگری محکوم شد، او روز ۲۳ خرداد ماه در ابتدای ملاقات با وکیلش، محمد مقیمی در حضور دو مامور زندان، به او دست داد که به دلیل همین دست دادن او و وکیل پس از آن به دادسرای اوین منتقل شده و در آنجا به آنها اتهام “رابطه نامشروع غیرزنا” تفهیم شد.

محمد مقیمی، وکیل او پس از دادسرای زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد اما چهار روز بعد در تاریخ ۲۷ خرداد ماه با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد. بعدتر دادگاه آنها در روز ۱۱ مهرماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۱۶۶ دادگاه کیفری مستقر در مجتمع قضایی قدس به ریاست قاضی مجید شریف زاد به صورت غیرعلنی برگزار شد، پس از آن بر اساس حکمی که در روز ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ ابلاغ شد هر دو از اتهام «رابط غیرمشروع غیر زنا» تبرئه شدند.

 این نقاش زندانی شهریورماه امسال برنده جایزه شجاعت شبکه‌ بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها شد.