روسیه جمهوری اسلامی را از میادین نفت و گاز سوریه اخراج کرد

0
222

منابع مطلع مخالفان سوری روز یکشنبه 14 مارس اعلام کردند، مسکو در راستای سیاست مهار جمهوری اسلامی و کاهش نقش نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی در سوریه، نیروهای شبه‌نظامی جمهوری اسلامی را از تمام مناطق سوریه که حاوی میادین نفت و گاز است، اخراج کرد.

در چارچوب رقابت بین دو طرف، نیروهای روسی، شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی را از دو میدان نفتی و گازی در حومه الرقه، شمال شرقی سوریه اخراج کردند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای شرق‌الاوسط، نیروهای «لشکرپنجم» روسیه روز شنبه 13 مارس، پس از چند ساعت عملیات آرام، شبه‌نظامیان «فاطمیون» وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را از مناطق حاوی میدان‌های نفت و گاز «الثوره» در جنوب غربی الرقه اخراج کردند و تمام این مناطق را تحت کنترل کامل خود درآوردند.

روز جمعه نیز ارتش روسیه، میدان گازی «توینان» در منطقه الطبقه واقع در حومه شهر الرقه را به کنترل خود درآورد.

2000 بشکه نفت در روز

گفتنی ‌است که در میدان نفتی «الثوره» روزانه حدود 2000 بشکه نفت تولید می‌شود و این میدان نفتی پیش از قیام مردم سوریه در سال 2011 روزانه 6 هزار بشکه تولید داشته است.

میدان نفتی «توینان» که پیشتر تحت کنترل جمهوری اسلامی و با نظارت شرکت «هسکو» بود، روزانه حدود 3 میلیون متر مکعب گاز پاک 60 تن گاز خانگی و دو هزار بشکه میعانات دیگر سوخت تولید می‌کرد.

مناطق شرقی بادیه سوریه به ویژه در استان‌های دیرالزور و حسکه در مرزهای عراق و ترکیه، از مهمترین میدان‌های نفت و گاز سوریه محسوب می‌شوند.

بیشتر این مناطق از جمله میدان «رومیلان» در الحسکه و میدان های «العمر» و «التنک» در حومه استان دیرالزور تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک است.

«الحسیان» و «الحمار» مناطق تحت کنترل جمهوری اسلامی

سال گذشته، مقامات رژیم سوریه به «القاطرچی»، یکی از «مافیاهای» قاچاق و دور زدن تحریم‌ها که به رژیم اسد وابسته است، اجازه دادند قراردادهای جدیدی در زمینه تولید نفت، سرمایه‌گذاری گاز، و توسعه شبکه‌های حمل و نقل استراتژیک از غرب عراق به غرب سوریه و در دریای مدیترانه منعقد کنند. این قراردادها شامل معافیت‎ها و امتیازات ویژه برای شرکت‌های روسی و جمهوری اسلامی بوده است.

پس از نزدیک یک سال نیروهای روسی که در سوریه مستقر هستند، سرمایه‌گذاری میدان‌های نفتی «التیم» و «الورد» در استان دیرالزور را به «آروادا» سپردند.

شرکت آروادا مالک پالایشگاه‌های الرصافه برای تصفیه روغن سنگین و پالایش نفت الساحل است. این شرکت پس از جلسه‌ای که در فرودگاه نظامی دیرالزور بین افسران روسی و حسام قاطرچی تاجر و قاچاقچی سوری برگزار شد، قراردادی 5 ساله با روس‌ها منعقد کرد.

روسیه تنها دو میدان نفتی «الحسیان» و «الحمار» در منطقه البوکمال را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است.

العربیه نوشت؛ گفتنی است که حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه از زمان ورود روسیه به خط بحران به پرونده‌ای «نگران کننده» پر دردسر برای مسکو تبدیل شده است. روسیه به دنبال محدود کردن نقش جمهوری اسلامی به برخی ماموریت نظامی مشخص است اما جمهوری اسلامی تلاش می‌کند که از وجود خود در سوریه برای ترویج افراط‌گرایی شیعی و تغییر بافت مذهبی برخی مناطق سوریه فعالیت کند.