رئیس اسبق پارلمان عراق: نفوذ جمهوری اسلامی در عراق پایان خواهد یافت

0
230

اسامه النجیفی رئیس اسبق پارلمان عراق سه‌شنبه 3 دسامبر اعلام کرد که نفوذ جمهوری اسلامی در عراق حتی اگر هم برای مدتی به طول انجامد، پایان خواهد یافت.

رئیس اسبق پارلمان عراق در ادامه گفت که احزاب موجود در قدرت به آسانی از آن کنار نخواهند رفت اما فشار مردم آنها را مجبور خواهد کرد تا تسلیم خواسته‌های تظاهرکنندگان شوند.

النجیفی همچنین تاکید کرد که مردم عراق سلطه جمهوری اسلامی بر خاک کشورشان و دخالت‌هایش در امور داخلی عراق به ویژه در مناطق وسط و جنوب که جمهوری اسلامی درباره آنها حساب باز کرده است را نمی پذیرند.

النجیفی در این‌باره تاکید کرد نفوذ جمهوری اسلامی در عراق حتی اگر هم برای مدتی به طول انجامد، پایان خواهد پذیرفت.

النجیفی افزود: «ما به سوی برگزاری انتخاباتی زودهنگام برای تصحیح روند سیاسی در عراق پیش خواهیم رفت». او در این زمینه بر «ضرورت نظارت بین‌المللی بر انتخابات آینده عراق تاکید کرد».

او گفت: «جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق دخالت می‌کند و در این راستا اجازه نخواهد داد که نفوذ آن در عراق تضعیف شود» او همچنین توضیح داد که « تهران به آسانی از عراق دست نخواهد کشید و همچنان به توسعه‌طلبی‌هایش برای احیای امپراطوری خود در منطقه ادامه می‌هد» اما «این (طرح) هم‌اکنون در عراق، لبنان و یمن با شکست مواجه شده است».

رئیس اسبق پارلمان عراق خواستار مشارکت تظاهرکنندگان در قانون‌گذاری برای انتخابات و کمیساریا شد تا ثبات در عراق تضمین شود. او همچنین درباره نقش دولت در صورتی که عشایر در این کشور سلاح حمل کرده و خود به حمایت از تظاهرکنندگان بپردازند، پرسش‌هایی را مطرح کرد.

فقدان کنترل برای اداره کشور

النجیفی آینده کشورش را در صورت اصرار نیروهای سیاسی بر عدم تغییر، نامعلوم توصیف کرد. و گفت که تظاهرات برآمده از درد و رنج است و دخالت خارجی اگر هم وجود داشته باشد ناچیز است.

اسامه النجیفی رئیس اسبق پارلمان عراق افزود که عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق در عملیات قتل دخالت داده شده است. او گفت: «کسانی هستند که روند سیاسی در کشور را اداره می‌کنند».

به گزارش اختصاصی شبکه‌های «العربیه» و الحدث»؛ او افزود، عبدالمهدی قدرت را به طرف‌هایی در خارج از دولت واگذار کرده بود و بی اراده مانده و قادر به کنترل اوضاع برای اداره مستقیم امور کشور نبود.