دهمین روز تظاهرات ضد جمهوری اسلامی و آغاز اعتصاب سراسری در دانشگاه‌‌ها

0
129

دهمین روز تظاهرات سراسری در ایران با اعتراض دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران آغاز شد و معترضان با شعار «استاد، دانشجو، اتحاد اتحاد» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های پایتخت از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، خوارزمی، پلی‌تکنیک، شریف، تهران، بهشتی، هنر، سوره، الزهرا، علم و فرهنگ و دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی، از روز دوشنبه 4 مهر اعتصاب کرده و در کلاس‌های درس حضوری و غیرحضوری شرکت نخواهند کرد.

جمعی از استادان گروه موسیقی دانشگاه تهران نیز در بیانیه‌ای از تعطیلی کلاس‌های درس خبر داده و اعلام کرده‌اند، تشکیل هرگونه کلاسی در چنین شرایطی «بی‌مسئولیتی اجتماعی ما تلقی خواهد شد.»

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در تهران طی نامه‌ای به ریاست این دانشگاه، عملکرد مسئولان دانشگاه در قبال اعتراضات اخیر را ناکافی و نادرست دانست و نوشت این شورا از تمامی دانشجویان این دانشگاه خواسته است تا آزادی همکلاسی‌های بازداشت شده خود از حضور در کلاس‌های درس خودداری کنند.

در همین راستا، علی شریفی زارچی یکی از اساتید دانشگاه شریف نیز اعلام کرد، تا زمانی که دانشجویان دستگیرشده این دانشگاه آزاد نشوند، هیچ کلاسی را برگزار نخواهد کرد.

العربیه نوشت؛ دانشجویان سایر شهرهای بزرگ ایران نیز اعلام کرده‌اند که در اعتراض به «سرکوب ناجوانمردانه اعتراضات مسالمت‌ آمیز برگزار شده داخل دانشگاه‌ها»، «دستگیری جمعی و بدون تفهیم اتهام دانشجویان» و «جایگزینی ناگهانی و توهین‌ آمیز آموزش مجازی به جای آموزش حضوری در شرایطی که شبکه اینترنت با اختلال گسترده روبه‌رو است» از شرکت در کلاس‌های درس حضوری و غیرحضوری خودداری خواهند کرد.

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشگاه سهند تبریز در این زمینه بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کرده و سایر دانشجوها و اساتید دانشگاه‌ها را به «قبول مسئولیت» و خودداری از شرکت در کلاس‌ها دعوت کرده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان پیشتر از معلمان و دانش‌آموزان خواسته بود تا در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی، از رفتن به کلاس در روزهای چهارم و ششم مهر خودداری کنند.