درخواست شیرین عبادی از اروپا: سفرای خود را از ایران خارج کنید

0
198

نشست «آینده اقوام در ایران» روز پنجشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در پارلمان اروپا در شهر بروکسل بلژیک برگزارشد.

در این نشست که به ابتکار عمل فردریکا ریس، نماینده بلژیکی پارلمان اروپا، برپا شد، شخصیت های تاثیرگذار ایرانی از جمله شیرین عبادی برنده صلح نوبل نیز حضور داشتند.

شیرین عبادی که اولین سخنران این نشست بود. وی عدم واکنش به‌موقع و قاطع اروپا درباره «کشتار و سرکوب» ملت ایران را مایه شرمساری اروپا خواند. شیرین عبادی از سفرای اروپایی خواست تا هرچه سریعتر در واکنش به سرکوب ها ایران را ترک کنند. برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ «اروپا را شریک دیکتاتورهای جمهوری اسلامی خواند.»

وی گفت: «درخواست من از پارلمان اروپا این است که در کنار مردم ایران بایستد و حرف مردم را گوش کند.»

وی تاکید کرد که در چنین شرایطی اروپا باید حداقل سفیران دولت جمهوری اسلامی را در کشورهای اروپایی احضار کند و سفرای خودش را از ایران خارج کند و به دولت جمهوری اسلامی اعتراض کند. خانم عبادی همچنین از پارلمان اروپا خواست که یک کمیته حقیقت یاب به ایران بفرستد تا بررسی کنند چه اتفاقی افتاده است.

وی درباره سازوکار مالی اروپا با جمهوری اسلامی معروف به اینستکس نیز گفت: « اروپا باید اینستکس را به زمانیکه سرکوب، کشتار و بازداشت مردم متوقف شد موکول کند. نمی‌شود از یک طرف حکومت، مردم را بکشد و از آن طرف اروپا فقط به فکر معاملات تجاری خودش باشد.»

اینستکس با هدف تهسیل مبادلات تجاری اروپا و جمهوری اسلامی در چارچوب برجام و با هدف کاهش تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا نهایی و ثبت شد. مقر اینستکس در پاریس فرانسه است، مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد، بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است. سه ماه پس از ایجاد اینستکس، شرکت وابسته به دولت جمهوری اسلامی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید. اما تاکنون هیچ تراکنش مالی از طریق این سیستم انجام نشده است.

به جز شیرین عبادی در این نشست رهبران احزاب کرد و گروه های قومی بلوچ و عرب و ترک و ترکمن نیز در این نشست سخنرانی کردند.

ناصر بلیده، سخنگوی حزب مردم بلوچستان گفت: «در بلوچستان تظاهرات مانند جاهای دیگر خیلی وسیع نبود اما تنش وجود داشت چون حکومت در آن مناطق احساس ناامنی می‌کرد.»

وی درباره آینده ایران گفت: «ما باید با هم به این نتیجه برسیم که همه باید در آنجا زندگی کنیم پس باید متعهد به تغییر این رژیم شویم، یک دموکراسی ایجاد کنیم و به مردم برای انتخاب اجازه دهیم.»

به گزارش یورونیوز؛ وی افزود: «اینکه ایران یک کشور سلطنتی شود غیرقابل قبول است. ایران باید یک کشور جمهوری باشد ولی رضا پهلوی می‌تواند در آنجا زندگی کند و همه می‌توانند در آنجا زندگی کنند و همه می‌توانند آزاد باشند. حزب سلطنت‌طلب و استقلال‌طلب می‌توانند زندگی کنند. آزادی مردم را نمی‌توان محدود بر اساس اعتقادها و روش زندگی من کرد.»