درخواست برای علنی شدن گزارش برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی از گروسی توسط ترویکای اروپایی

0
471

کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک در آخرین اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی با استناد به گزارش رافائل گروسی تاکید کردند جمهوری اسلامی باید اقداماتی چون جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس را متوقف کند.

در بخشی از این بیانیه‌ با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی در خصوص لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس آمده است: «متاسفانه گزارش مدیر کل بار دیگر تایید می‌کند که جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را با نقض بیشتر تعهدات برجام پیش می‌برد. اقدامات اخیر جمهوری اسلامی از جمله لغو انتصاب بازرسان آژانس که در ماه سپتامبر رخ داد نشان خودداری مستمر جمهوری اسلامی از همکاری‌های لازم و ضروری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» 

در مهر ماه سال جاری، محمد اسلامی رئيس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی در پاسخ به یک بیانیه‌ تروئیکای اروپایی در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که ۳ یا ۴ بازرس اروپایی به گفته او مغرض هستند، دیگر اجازه فعالیت در سایت‌های جمهوری اسلامی را ندارند و مجوز آنها لغو شده است. 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در حاشیه نشست شورای حکام و در پاسخ به خبرنگاران این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم و تاکید کرد که تصمیم جمهوری اسلامی برای لغو مجوز فعالیت بازرسان این نهاد از سوی جمهوری اسلامی، «ضربه‌ای بسیار جدی» به نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد کرده است.  رافائل گروسی با درخواست از جمهوری اسلامی برای تجدیدنظر در این رویکرد همچنین تاکید کرد که مقام‌هایتهران مجوز یک سوم گروه اصلی از بازرسان آژانس را لغو کرده‌اند. 

یورونیوز نوشت؛ آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نمی‌گوید که جمهوری اسلامی چه تعداد از بازرسان این نهاد را کنار گذاشته اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داده که جمهوری اسلامی به هشت بازرس آژانس که همگی فرانسوی و آلمانی بوده‌اند دیگر اجازه فعالیت نداده است.

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکای اروپایی در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آمده است: «تصمیم جمهوری اسلامی برای متوقف کردن اجرای تعهدات خود از جمله پروتکل الحاقی به شدت فعالیت‌ها و قابلیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس را تحت تأثیر قرار داده است. مضاف بر این، همان‌طور که مدیر کل خاطرنشان می‌کند تصمیم جمهوری اسلامی برای لغو مجوز بازرس‌های مجرب آژانس در ماه سپتامبر به صورت مستقیم و جدی بر توانایی آژانس برای انجام موثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی به ویژه در تأسیسات غنی‌سازی اثر می‌گذارد.»