خشم «عصائب اهل حق» از سفیر جمهوری اسلامی در عراق

0
235

واکنش برخی گروه‌های ستیزه‌جو در عراق مانند «عصائب اهل حق» به نتایج سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به بغداد خشم و نگرانی آنها از این سفر را نشان می‌دهد.

پس از ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، انگشت اتهام به‌سوی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی نشانه رفت. اسماعیل قاآنی نیز برای کاهش فشار به گروه‌های وابسته، به عراق سفر کرد و خواستار آرامش این گروه‌ها شد.

امیر الطائی، از فرماندهان شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، در توییتی از خشم پنهان این گروه‌ها پس از اظهارات قاآنی پرده برداشت.

الطائی در این توییت‌، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق را «پیام‌رسان» توصیف کرد و گفت: «ایرج مسجدی ظاهرا فراموش کرده که سفیر بوده و کارش در حد یک پیام‌رسان است.»

العربیه نوشت؛ به‌رغم این‌که الطائی این توییت را اندکی بعد حذف کرد، اما شمار زیادی از عراقی‌ها بر این عقیده‌اند که گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، هنوز با شکست خود در انتخابات پارلمانی این کشور کنار نیامده‌اند.

ائتلاف فتح که نماینده سیاسی حشد الشعبی و جناح‌های وابسته به جمهوری اسلامی در عراق است، با شکست در انتخابات پارلمانی این کشور در ماه اکتبر، ده‌ها کرسی را در پارلمان از دست داد.

فراس الیاس، چهره دانشگاهی و کارشناس مسائل امنیتی گفت، تشدید اختلافات سیاسی بین عصائب اهل حق و نیروی قدس در عراق و تیره‌ شدن روابط این جناح با ایرج مسجدی، از ابتدای سال گذشته و پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی آغاز شد.

فراس الیاس می‌گوید که نشانه‌های اختلاف بین این گروه‌ها زمانی عیان شد که عصائب اهل حق با پرتاب موشک به سفارت آمریکا در بغداد، ثبات شکننده و نانوشته میان جمهوری اسلامی و دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را به‌هم زد.

در اثر این حملات موشکی، حسام الایزیرجاوی، مسئول یگان موشکی عصائب اهل حق، توسط نیروهای امنیتی عراق در پایان سال گذشته بازداشت شد.