جبل‌الطارق توقیف نفتکش جمهوری اسلامی را برای یک ماه دیگر تمدید کرد

0
246

دیوان عالی منطقه جبل‌الطارق توقیف نفتکش جمهوری اسلامی «گریس۱» را برای مدت یک ماه دیگر تمدید کرده است.

رویترز به نقل از دادستان کل منطقه جبل‌الطارق نوشت که دیوان عالی توقیف این نفتکش تا روز ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) تمدید شده است.

نفتکش جمهوری اسلامی «گریس ۱» که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی حاوی دو میلیون بشکه نفت بود، روز ۱۳ تیرماه از سوی مقام‌های جبل‌الطارق و ماموران نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

دلیل توقیف این نفتکش نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه عنوان شده بود. مقام‌های جبل‌الطارق گفته‌اند «شواهد محکمی» دارند که نشان می‌دهد این نفتکش به سمت سوریه در حرکت بوده است.

پیشتر جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا، خبر داده بود که توقیف این نفتکش با درخواست ایالات متحده از بریتانیا صورت گرفته است.

با این حال مقام‌های جبل‌الطارق گفته‌اند که تصمیم به توقیف نفتکش جمهوری اسلامی «گریس ۱» به طور مستقل از طرف مقام‌های این منطقه و بدون در نظر گرفتن درخواست دیگر کشورها صورت گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر از توقیف این نفتکش انتقاد کرده و گفته بودند که دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهند زد. آ‌ن‌ها همچنین خواستار رفع توقیف از نفتکش شده بودند.

به گزارش صدای آمریکا؛ جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، وزیر خارجه بریتانیا ۲۳ تیرماه در چند پیام توئیتری با اشاره به گفت‌وگوی با همتای خود محمدجواد ظریف نوشته بود که «اگر تضمین‌هایی دریافت کنیم که این نفتکش به سوریه نخواهد رفت، پس از فرایندها در دستگاه قضایی جبل‌الطارق، بریتانیا آزاد شدن این نفتکش را تسهیل خواهد کرد.»