تکذیب با وجود شواهدی مبنی بر پرواز هواپیمای شرکت پویا ایر به کریمه اشغالی

0
443

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که شواهد روشنی مبنی بر پرواز هواپیمای شرکت پویا ایر به کریمه اشغالی وجود دارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی این پرواز را تکذیب کرده است.

رسانه‌های اوکراینی به نقل از سایت «فلایت رادار ۲۴» که مسیر هواپیماها را ردیابی می‌کند روز گذشته اعلام کرده بودند که یک هواپیمای ترابری نظامی جمهوری اسلامی (ایلوشن ۷۶) از شبه جزیره کریمه پرواز کرده است. طبق این گزارش‌ها این هواپیما از فرودگاه سیمفروپل که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین روی پروازهای غیرنظامی بسته شده است پرواز کرده است.

با این حال شرکت پویا ایر این موضوع را به شدت تکذیب کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده در توییتی نوشت که «رژیم جمهوری اسلامی همچنان به دروغگویی در مورد روابط خود با روسیه ادامه می‌دهد. شواهد روشنی مبنی بر پرواز هواپیمایی پویا، یک شرکت هواپیمایی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سوی سازمان ملل و ایالات متحده مورد تحریم قرار گرفته، به کریمه اشغالی وجود دارد که دروغ بودن انکار مضحک این شرکت را اثبات می کند.»

این نهاد تاکید کرد که «رژیم جمهوری اسلامی به منظور سرپوش گذاشتن بر روابط نظامی خود با روسیه و پشتیبانیش از جنگ بی دلیل و ناعادلانه روسیه علیه اوکراین به دروغگویی خود ادامه می دهد.»

یورونیوز نوشت؛ وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده به افشای فعالیت های بی ثبات کننده رژیم جمهوری اسلامی و ایجاد اختلال در تکثیر سلاح های خطرناک این رژیم ادامه خواهد داد.

طبق ردیابی سایت «فلایت رادار ۲۴» هواپیمای ایلوشن ۷۶ از ساعت ۱۸ روز پنجشنبه به وقت اروپای شرقی پس از ترک کریمه بر فراز دریای سیاه پرواز می‌کرد. برخی منابع اوکراینی نیز مدعی شده‌اند که این هواپیما از تهران به مقصد مسکو بلند شده است و از مسکو به مقصد نامعلومی پرواز کرده است. 

 با این حال چند ساعت پس از انتشار این خبر شرکت هواپیمایی پویا در یک اطلاعیه فوری و تند مدعی هک سایت فلایت رادار شد و گفت: «طی اخبار کذب به استناد هک سایت فلایت رادار شاهد هستیم بر اساس خط خبری برنامه ریزی شده توسط شبکه‌های معاند و سایر جیره خواران مرتبط، به تناوب اعلام می‌شود هواپیمای ایلوشین ۷۶ هواپیمایی پویا به شماره ثبت EP-PUS در حال پرواز بر فراز منطقه پرواز ممنوع شبه جزیره کریمه در حال کمک رسانی به نیروهای روسیه است در حالی که این هواپیما طی ۴۸ ساعت گذشته در فرودگاه مهرآباد پارک بوده و پروازی نداشته و اساساً چنین موضوعی از اساس کذب محض بوده و انجام چنین پروازی کاملا نشدنی نیست.»