تاسیس «واحد ویژه پهپادی» خاورمیانه توسط آمریکا برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی

0
45

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد به منظور مقابله با «تهدیدهای روزافزون جمهوری اسلامی» قصد دارد با همکاری کشورهای هم‌پیمان خود در خاورمیانه یک «واحد ویژه پهپادی» پیشرفته تاسیس کند.

دوشنبه 21 فوریه، آدمیرال برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، گفت از آنجایی که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تجارت دریایی در منطقه را هدف قرار داده است، قرار است نیرویی متشکل از یکصد پهپاد «سطحی و زیرآبی» برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایجاد شود.

ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است، مسئولیت حفاظت از خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب بین آسیا و آفریقا، و دریای سرخ تا نزدیکی کانال سوئز در مصر، که خاورمیانه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، را بر عهده دارد.

طی چند سال اخیر، در جریان یک «جنگ سایه» دریایی، نیروی دریایی سپاه پاسداران به تانکرهای نفتی بین‌المللی، از جمله کشتی‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی و غربی، حمله کرده و آنها را گروگان گرفته یا به آنها آسیب زده است. با وجود شواهد مستدلی که کشورهای غربی در این باره ارائه می‌کنند، جمهوری اسلامی مسئولیت خود در این حملات را رد می‌کند.

العربیه به نقل از اِی.بی.سی نوشت، کوپر تاکید می‌کند: «کاملا ثابت شده است که جمهوری اسلامی منشاء تهدید اصلی در منطقه است. آنها انبوهی از موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت‌های تهاجمی بالا تولید می‌کنند و آنها را در اختیار نیروهای نیابتی‌شان همچون حوثی‌ها قرار می‌دهند.»

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا افزود به منظور کمک به حفاظت آب‌های منطقه، اسرائیل احتمالاً به نیروی پهپادی جدید ایالات متحده خواهد پیوست. به گفته وی: «انتظار من این است که در آینده رزمایش‌هایی با همکاری یکدیگر برگزار کنیم.»

کوپر گفت امیدوار است نیروی پهپادی خاورمیانه تا تابستان 2023 عملیاتی شود. به گفته وی، استفاده از هوش مصنوعی که باعث حذف عامل انسانی فناوری‌های قدیمی‌تر خواهد شد، به آمریکا و متحدانش این امکان را می‌دهد تا در مقابله با تهدیدهای روزافزون جمهوری اسلامی، بتوانند نظارتی موثرتر بر آب‌های خاورمیانه داشته باشند.