درخواست اسرائیل از آمریکا برای حفظ سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی»

0
205

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید دولت متبوعش از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست کرده اطمینان حاصل کند که به منظور راضی کردن جمهوری اسلامی برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، سپاه پاسداران را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارج نمی‌کند.

دوشنبه 21 فوریه، لاپید خطاب به «کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا» گفت: «ما از توافق اولیه هم راضی نبودیم، و از توافق در حال شکل‌گیری بیشتر ناراضی هستیم. اما کماکان با دولت آمریکا درباره چندین موضوع پیرامون این توافق به گفت‌وگو ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که یکی از خواسته‌های دولت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل از دولت بایدن این است که سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی مورد تحریم آمریکا خارج نکند. به گفته وی، پیام اسرائیل در این باره این است: «این کاملا اشتباه است. چنین کاری نکنید.»

لاپید افزود که اسرائیل و آمریکا همچنین در حال مذاکره بر سر «راه‌های دیگر» برای جلوگیری از پیشرفت اتمی جمهوری اسلامی و غنی‌سازی اورانیوم برای تبدیل شدن به کشور «آستانه اتمی» و دستیابی به توانایی ساخت بمب هسته‌ای هستند. به گفته وی: «ما باید روی توافقنامه تکمیلی میان اسرائیل و آمریکا کار کنیم.»

العربیه به نقل از رویترز نوشت، اگرچه اسرائیل یکی از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در وین نبوده است، اما به امید اعمال نفوذ بیشتر در جریان مذاکرات، مدام با دولت آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکره گفتگو کرده است.

با این وجود، موضع نهایی اسرائیل این است که خود را به هیچ‌گونه توافقی که میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهان شکل بگیرد پای‌بند نمی‌داند، و در صورت لزوم دست به اقدام نظامی یکجانبه علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد زد.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل: «یک جایی می‌رسد که به آمریکایی‌ها می‌گوییم ما این اختیار را داریم که درباره امنیت اسرائیل به آن روشی که خودمان صلاح می‌دانیم عمل کنیم.»