بحرین از شهروندان خود خواست بلافاصله ایران و عراق را ترک کنند

0
186

وزارت خارجه بحرین روز شنبه 18 ماه مه 2019 از شهروندان خود خواست تا به عراق و ایران سفر نکنند.

به گزارش خبرگزاری بحرین، وزارت خارجه بحرین به شهروندان خود توصیه کرده که برای حفظ امنیت خودشان بلافاصله این دو کشور (ایران و عراق) را ترک کنند و به کشورشان بازگردند.

در بیانیه آمده است: «دولت بحرین از همه شهروندانی که در ایران و عراق هستند می‌خواهد که هر چه زودتر ایران و عراق را ترک کنند. این تصمیم برای حفظ سلامتی و محافظت از جان شهروندان بحرینی اتخاذ شده است».

وزارت امور خارجه پادشاهی بحرین گفته است با توجه به شرایط نامساعد منطقه، تحولات و تهدیدات خطرناک آن برای امنیت و ثبات از شهروندان خواست تا برای مراقبت از سلامتی خود نهایت احتیاط را بکار گرفته و در حال حاضر به ایران و جمهوری عراق سفر نکنند.

پس از حوادث سال 2011 در بحرین و اتهام جمهوری اسلامی به دخالت در امور داخلی بحرین و کمک به سازمان‌های ترویستی در این کشور ، روابط منامه و تهران به تنش کشیده شد. بحرین جمهوری اسلامی را متهم می‌کند از رهبران گروههای تروریستی مخالف دولت این کشور حمایت کرده است.

دولت بحرین پس از حمله تعدادی از بسیجیان به سفارت کشور پادشاهی سعودی در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.

هفته پیش وزیر امور خارجه بحرین در مصاحبه‌ای با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در بررسی مسائل مختلف و مهم منطقه‌ای، به مسئله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های آمریکا و تهدیدهای جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز پرداخت و گفت: «اگر جمهوری اسلامی تنگه هرمز را ببندد خودش را خفه کرده است.»
پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ غرب،‌ تحریم‌های لغو شده نفتی بازگشت و مقام‌های آمریکایی گفتند هدف، به صفر رساندن صادرات نفت توسط دولت جمهوری اسلامی است.

این تهدید با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و فرماندهان نظامی مواجه شد. تهران تهدید کرد اگر جمهوری اسلامی قادر به صدور نفت از این تنگه نباشد، در مسیر انتقال نفت‌کش‌ها نه تنها در تنگه هرمز، بلکه همچنین در باب‌المندب و دریای عدن اخلال ایجاد خواهد کرد.

به گزارش العربیه؛ خالد بن احمد آل‌خلیفه اما سیاست‌های جمهوری اسلامی را بی‌نتیجه دانست و به تهران توصیه کرد در سیاستش بازنگری کند، زیرا «این سیاست، جمهوری اسلامی را به لبه پرتگاه رسانده است.»