ایران و آرژانتین درباره انفجار آمیا مذاکره کردند

0
115

 وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در دیدار با همتای آرژانتینی خود در نیویورک، قول داد که ایران در زمینه تحقیقات انفجار مرکز فرهنگی یهودیان بوئنوس آیرس در سال 1994، با آرژانتین همکاری کند.

جمهوری اسلامی از سوی دستگاه قضایی آرژانتین متهم است که عامل این انفجار بوده؛ انفجاری که منجر به قتل 85 نفر شده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه،  اما تا کنون ایران دست داشتن در این انفجار را تکذیب کرده است.

در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی با هکتور تیمرمن، وزیر امورخارجه آرژانتین که دیروز شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ظریف قول داد که در زمینه بررسی این انفجار همکاری کند.

بر این اساس، قرار است که دو کشور تیم‌های ویژه‌ای را در این زمینه تشکیل دهند و این دو تیم در ماه نوامبر در ژنو با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

در فوریه گذشته، مجلس آرژانتین، توافقی با ایران را به تصویب رساند که بر اساس آن باید «کمیسیون حقیقت‌یاب» در زمینه بررسی انفجار مرکز یهودیان پایتخت آرژانتین، تشکیل ‌شود.

بر اساس توافق دو کشور، قرار بود پس از آرژانتین این روند در تهران نیز طی شود اما اردیبهشت گذشته رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که دولت ایران به تنهایی این تفاهم‌نامه را تأیید کرده است و الزامی به تصویب آن از سوی مجلس ایران نیست.

ظریف در دیدار با وزیر امورخارجه آرژانتین گفته که این تفاهم‌نامه به تصویب شورای عالی امنیت ملی ایران رسیده است.

این درحالی است که رهبران جامعه یهودیان مقیم آرژانتین که پرجمعیت‌ترین اقلیت یهودی در آمریکای لاتین را تشکیل می‌دهد، تأکید کرده که امیدی به نتیجه این کمیسیون حقیقت‌یاب ندارد.