المعلمی: ایران با حمایت از اسد نقش منفی در بحران سوریه بازی می کند

0
143

عبدالله المعلمی نماینده کشور پادشاهی سعودی در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با انتقاد شدید از نقش “منفی” ایران در سوریه گفت:” ایران که با کمک حزب الله لبنان و دیگر گروهها از رژیم سوریه حمایت میکند نمی تواند نقش مثبتی در پایان دادن به بحران سوریه بازی کند.”

المعلمی ضمن انتقاد شدید از سیاست تهران در قبال مسئله سوریه از ایران خواست تا برای ایفای نقش سازنده و ساختن سوریه جدید، به حمایت های خود از بشار اسد پایان دهد.

نماینده سعودی در سازمان ملل با اشاره به کنفرانس ژنو 2 که قرار است در ماه نوامبر در ژنو برگزار شود، گفت:” هر گونه بحث یا گفتگو در کنفرانس ژنو 2 باید در چارچوب آماده کردن شرایط برای انتقال حقیقی قدرت و برکناری اسد از قدرت در سوریه باشد”.

المعلمی افزود: ” اگر کنفرانس ژنو در چنین چارچوبی برگزار نشود هدف برگزاری آن مبهم و مطابق با واقعیت های بحران سوریه نخواهد بود”.

نماینده سعودی همچنین در مصاحبه ای با روزنامه “الحیات” چاپ لندن گفت:” ریاض از جامعه بین المللی می خواهد که بحران سوریه و کشته شدن بیش از 100 هزار سوری به دست بشار اسد را در مسئله خلع سلاح شیمیایی این رژیم خلاصه نکند بلکه اصل بحران را بررسی نماید”.

به گزارش العربیه؛  دور اول اجلاس بین‌المللی صلح سوریه که به اجلاس ژنو موسوم است سال گذشته برگزار شد. مسکو و واشنگتن در چند ماه اخیر تلاش کرده‌اند تا دور دوم این نشست را با حضور دولت و مخالفان سوری برگزار کنند. دمشق بارها آمادگی خود برای حضور بدون پیش‌شرط در این مذاکرات را اعلام کرده، اما ائتلاف ملی مخالفان سوری، کنار رفتن اسد از قدرت را شرط حضور در کنفرانس اعلام کرده اند. دولت آمریکا تلاش می کند تا مخالفان سوری را به حضور در این اجلاس متقاعد کند.