اوباما: از ایران می خواهیم در پرونده رابرت لوینسون کمک کند تا او را به خانه بازگردانیم

0
238

۹  سال پس از ناپدید شدن رابرت لوینسون در جزیره کیش، باراک اوباما تاکید کرد که ایالات متحده همچنان پرونده و آزادی او را دنبال می کند و از ایران می خواهد برای یافتن و آزادی او کمک کند.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای که روز چهارشنبه (۹  مارس) در نهمین سالروز ناپدید شدن این مامور سابق اف.بی.آی صادر کرد، گفت: “همانطور که در در توافق تبادل زندانیان که پیشتر در سال جاری حاصل شد آمده، ما از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که در این پرونده کمک کند تا بتوانیم آقای لوینسون را به خانه بازگردانیم.”

اوباما همچنین می گوید: “یافتن آقای لوینسون همچنان یکی از اولویت های اصلی آمریکا است و ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن او دریغ نمی کنیم. امروز ایالات متحده تعهد پیگیرانه خود به بازگشت آقای لوینسون را تجدید می کند.”

این بیانیه در حالی صادر شده که پیشتر در چارچوب توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، چهار شهروند آمریکایی از زندان ایران آزاد شدند. یک آمریکایی دیگر هم که در ایران بازداشت شده بود در تفاهمی خارج از این چارچوب آزاد شد ولی در این میان نامی از رابرت لوینسون برده نشد. این توافق همزمان با اجرای توافق اتمی میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک میان تهران و واشنگتن حاصل شد.

خانواده لوینسون می گویند وضع موجود و عملکرد دولت اوباما آنان را تا “مرز سقوط” پیش برده است. نشریه هیل به نقل از دختر لوینسون گفت: “ما درهم شکسته و خشمگین هستیم.”

اوباما در بیانیه روز چهارشنبه می نویسد: “دل های ما با خانواده لوینسون است. آنان رنج و درد ناپدید شدن او را مدت هاست که تحمل می کنند.”

رابرت لوینسون در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش در جنوب ایران ناپدید شد. او آن زمان در حال انجام عملیاتی مخفی برای سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود.

دولت اوباما گفته است گمان نمی کند که لوینسون در حال حاضر در ایران باشد اما بارها از مسئولان تهران برای کمک به یافتن او درخواست کمک کرده است. نشریه هیل می نویسد حتی معلوم نیست که لوینسون زنده باشد.

به گزارش صدای آمریکا؛ روز چهارشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت ایران “برای همکاری با ایالات متحده در یافتن لوینسون تعهد کرده است.”

به گفته کری دولت اوباما “ایران را در قبال وعده اش مسئول می داند.”