اعضای تیم ایرانی مذاکره محرمانه با آمریکا در دوران احمدی نژاد

0
311
ویلیام برنز - رابرت آینهورن - جک سالیوان - محسن بهاروند - رضا زبیب - علی‌اصغر خاجی

وزیر امورخارجه پیشین جمهوری اسلامی جزئیات تازه‌ای از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در سال‌ پایانی دولت احمدی نژاد را اعلام کرد و از ترکیب تیم مذاکره کننده ایران و تیم مذاکره کننده آمریکا پرده برداشت.

به گزارش رسانه های درون مرزی؛ در واپسین ماه‌های دولت یازدهم، مذاکرات جدی میان هیاتی از ایران و یک هیات از آمریکا درباره مناقشه بین‌المللی بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی در جریان بود که علی اکبر صالحی در دوران دولت یازدهم و در گرماگرم مذاگرات ایران و 5+1 از آن پرده برداشت اما از جزئیاتش پرهیز کرد.

حال علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و وزیر امورخارجه سابق در گفت و گو با دیپلمات اعضای تیم مذاکرات محرمانه دو ساله ایران و آمریکا را معرفی کرد. مطابق با آنچه صالحی اعلام کرده، «رضا زبیب» سفیر کنونی در قبرس، «محسن بهاروند» دیپلمات ایرانی و معاون سابق آمریکای لاتین وزارت خارجه و «علی اصغر خاجی» سفیر کنونی  در چین در این مذاکرات جمهوری اسلامی را نمایندگی می‌کردند که سرپرتی این تیم برعهده «علی اصغر خاجی» بوده است.

تارنمای دیگربان نیز در این رابطه نوشت: آن‌طور که این مقام سابق وزارت امور خارجه دولت احمدی‌نژاد گفته اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا را ویلیام برنز جک سالیوان و رابرت آینهورن تشکیل می‌دادند.

در دوران دولت‌های نهم و دهم تلاش‌های فراوانی از سوی تیم احمدی‌نژاد برای مذاکره با آمریکا درباره بسیاری از مسائل شد که علی خامنه‌ای با برخی از این تلاش‌ها به صورت محدود و مشروط موافقت کرد.

احمدی‌نژاد برخلاف سخنرانی‌های تندی که علیه مقام‌های آمریکا می‌کرد٬ پشت پرده علاقه فراوانی به مذاکره با آمریکا داشت که در این زمینه موفقیت چندانی کسب نکرد.