استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی در حمله‌های جدید روسیه به اوکراین

0
62

«موسسه مطالعات جنگ» در ارزیابی اخیر خود از جنگ اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه به منظور هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین، به استفاده از محموله جدید پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی و «سایر سامانه‌های با دقت پایین‌تر» روی آورده‌اند.

این موسسه در آخرین گزارش خود گفت که ارتش روسیه، که روز جمعه شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را برای اولین بار در 25 روز گذشته با پهپادهای انتحاری ساخت جمهوری اسلامی هدف قرار داد، از این پهپادها برای «جبران کمبود منابع مهمات دقیق روسیه» استفاده می‌کند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اخیرا گزارش داد که ارتش این کشور 21 پهپاد از 26 پهپاد پرتاب‌شده توسط ارتش روسیه در 20 آوریل، و 8 پهپاد از 12 پهپاد پرتاب‌شده در روز بعد را سرنگون کرده است.

روسیه همچنین مناطق اودسا، پولتاوا، وینیتسیا، دنیپروپتروفسک، زاپوریژیا، خارکف و چرنیهف را در این حملات که از 19 تا 21 آوریل انجام شد، هدف قرار داده است.

العربیه به نقل از روزنامه بیزنس اینسایدر، به گفته کارشناسان، دو هواپیمای بدون سرنشین ساخت جمهوری اسلامی «شاهد 136» و «شاهد 131» گونه‌ای از «مهمات متحرک» و چیزی «بین پهپاد و موشک» هستند. این پهپادهای انتحاری در نوک خود دوربینی دارند که با استفاده از آن، هادیان پهپادها از روی زمین وضعیت را بررسی می‌کنند.

هنگامی که هادیان به یک هدف بالقوه رسیدند، پهپاد را روی آن قفل می‌کنند، و پهپاد دور هدف در آسمان می‌چرخد، تا وقتی که هادی دکمه حمله را فشار دهد، و سپس پهپاد انتحاری مثل موشک خودش را به توپ‌ها و تانک‌ها یا پناهگاه‌ها می‌کوبد.

سرهنگ یوری اینیات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در این باره گفت که تحویل محموله جدید پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه در حالی انجام می‌شود که ارتش این کشور از سپتامبر پارسال تقریباً تمام ذخایر موشکی استراتژیک خود را مصرف کرده است.

او گفت نیروهای اوکراینی 750 موشک از 850 موشکی که نیروهای روسی در این مدت به سمت اوکراین پرتاب کرده‌اند را سرنگون کرده‌اند، و افزود که به همین دلیل نیروهای روسی به استفاده از سامانه‌های ارزان‌تر و با برد کوتاه‌تر مثل پهپادهای جمهوری اسلامی روی آورده‌اند.