موج تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی

0
49

«اوفک»، دوشنبه، 4 اردیبهشت، اعلام کرد که چهار مقام ارشد نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که از نیروهای امنیتی اصلی مسئول اقدامات خشونت‌بار حکومتی در سرکوب معترضان به شمار می‌روند را تحریم می‌کند.

«اوفک»، همچنین تحریم‌هایی را علیه دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی، مرجعی که مسئول سیاست‌های فضای مجازی در ایران و مسدود کردن وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محبوب است، اعمال کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، اقدام روز دوشنبه دولت آمریکا، با هماهنگی دولت بریتانیا انجام می‌شود که تحریم‌های مشابهی را علیه مقامات ارشد امنیتی جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، نیز در بیانیه‌ای گفت: «مردم ایران شایسته آزادی بیان، بدون تهدیدهای انتقام‌جویانه، خشونت‌آمیز و سانسور از سوی صاحبان قدرت، هستند. ایالات متحده در کنار متحدان و شرکای کلیدی آن مانند بریتانیا، به اقدامات خود علیه کسانی که مسئول سرکوب خشونت‌آمیز و سانسور در ایران هستند، ادامه خواهد داد.»

العربیه به نقل از وزارت خزانه داری آمریکا نوشت؛ از زمان آغاز اعتراضات سراسری در سپتامبر 2022، 11 دور تحریم را علیه حکومت جمهوری اسلامی و عناصر امنیتی و مقامات آن که در سرکوب خشونت‌بار تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان ضد‌حکومتی دخیل هستند، اعمال کرده است.

تحریم‌ علیه برخی از افراد و نهادهای جمهوری اسلامی در پاسخ به نقض جدی حقوق بشر توسط حکومت این کشور و در چارچوب فرمانی اجرایی اعمال می‌شود که به موجب آن افرادی که در رابطه با ایران در سانسور یا سایر فعالیت‌های سرکوبگرانه نقش دارند، تحریم می‌شوند.

اوفک، در تاریخ 9 ژوئن 2011، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی را به دلیل مسئولیت یا شریک بودن در نقض جدی حقوق بشر در این کشور از زمان انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ژوئن 2009 تحریم کرد.

همچنین، وزارت خارجه آمریکا نیز دوشنبه برای اعمال محدودیت‌های روادید بر اساس قانون مهاجرت و تابعیت، در مورد 11 مقام دیگر دولت جمهوری اسلامی که گمان می‌رود مسئولیت یا همدستی در سوءاستفاده، بازداشت، یا کشتن معترضان مسالمت‌‌جو یا ممانعت از حقوق آنها برای آزادی بیان یا تجمع مسالمت‌آمیز داشته‌اند، اقداماتی را انجام داده است.

اسامی مقامات نظامی و انتظامی که دوشنبه 4 اردیبهشت توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌اند، به شرح زیر اعلام شده است:

پرویز آبسالان، جانشین فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، امان‌الله گشتاسبی معاون بازرسی نیروی زمینی سپاه، احمد خادم سیدالشهدا، سرتیپ نیروی زمینی سپاه، سلمان آدینه‌وند، فرمانده کنونی یگان امداد پلیس تهران در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی.

همچنین سید محمد امین آقامیری، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، مرجع متمرکز سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی و سانسور، مورد تحریم قرار گرفت.