ارسال پهپاد به روسیه را متوقف کنید

0
236

اعضای ناتو نسبت به «فعالیت‌های بدخواهانه» جمهوری اسلامی در قلمرو سرزمینی متحدانشان «نگرانی جدی» خود را ابراز کرده و از این کشور خواستند که تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را متوقف کند.

در بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه در جریان نشست ناتو در لیتوانی منتشر شد، متحدان ناتو تاکید کردند که «حمایت جمهوری اسلامی از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» بر امنیت حوزه کشورهای یورو-آتلانتیک تأثیر گذاشته است.

متحدان ناتو در این بیانیه آورده‌اند که «از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا حمایت نظامی خود از روسیه، به‌ویژه در زمینه انتقال هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی [اوکراین] مورد استفاده قرار گرفته و باعث تلفات گسترده غیرنظامیان شده‌ است، را متوقف کند.»

همچنین در این بیانیه آمده است که «ما نگرانی جدی خود نسبت به فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در قلمرو اعضای این اتحادیه را ابراز می‌کنیم».

یورونیوز نوشت؛ متحدان ناتو همچنین بر «عزم آشکار» خود مبنی بر عدم دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کردند و از این کشور خواستند تا به «تعهدات قانونی خود بر اساس توافقنامه پادمانی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عمل کند».

در این بیانیه به فعالیت‌های دریایی جمهوری اسلامی نیز اشاره شده و آمده است که «از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که از اقدامات بی‌ثبات‌کننده از جمله توقیف کشتی‌های دریایی خودداری کرده و نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح منطقه ای ایفا کند.»