رویترز: آمریکا و روسیه درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی رایزنی می‌کنند

0
218

دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده و روسیه گفته‌اند که در وین پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار کرده‌اند تا درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» رایزنی کنند.

چهارشنبه 29 دسامبر 2021، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات، در توییتر نوشت که روز چهارشنبه دو بار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی، دیدار کرده است. او تصاویری از خود و دیپلمات آمریکایی را پشت یک میز بلند منتشر کرد.

اولیانوف پس از دومین دیدارش با مالی در توییتر نوشت: «رایزنی‌ و هماهنگی نزدیک بین هیات‌های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین، پیش‌نیاز مهمی در جهت پیشبرد روند احیای برجام است. ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای فشرده و مفید درباره راه و روشی مشخص برای احیای برجام را ادامه می‌دهیم.»

العربیه به نقل از رویترز نوشت؛ از طرف دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با همتایان فرانسوی، آلمانی، و بریتانیایی خود تماس تلفنی برقرار، و درباره مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با آنها گفت‌وگو کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای در این باره گفت: «وزیر و همتایانش نگرانی‌های مشترک خود درباره سرعت تحولات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و زمان کوتاه بازگشت جمهوری اسلامی به برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در این باره به «رویترز» گفت بایدن و پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، احتمالا روز پنجشنبه که قرار است دیداری مجازی داشته باشند، درباره مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز گفت‌وگو کنند.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی: «من بر این باورم که آنها (بایدن و پوتین) احتمالاً فردا دوباره درباره جمهوری اسلامی گفت‌وگو کنند. در حال حاضر ما در وین مدام با هم رایزنی می‌کنیم. ایالات متحده، شرکای اروپایی ما، و روس‌ها از نزدیک در وین با هم هماهنگی و همکاری می‌کنند.»