لغو بخشی از تحریم ها برای احیای برجام توسط دولت بایدن

0
244

بایدن در حال بررسی امکان لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌های دولت ترامپ، علیه جمهوری اسلامی است.

در حالی که گفت و گوهای غیر مستقیم جمهوری اسلامی و آمریکا در وین وارد فاز سوم شده، «آسوشیتدپرس» به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشت: «دولت بایدن در حال بررسی لغو برخی از شدیدترین تحریم‌های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری ترامپ بوده و تلاش خواهد کرد جمهوری اسلامی را به پیروی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگرداند».

بنابر این گزارش، مقامات آمریکایی از دادن جزییات درباره این‌که کدام تحریم‌ها در دست بررسی است خودداری کرده‌اند اما می‌گویند آماده لغو هر تحریمی هستند که با برجام ناسازگار است و حتی می‌تواند شامل تحریم‌های غیر هسته‌ای از جمله تحریم‌های مربوط به «حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم»، «برنامه موشک بالستیک» و «نقض حقوق بشر در ایران» باشد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود با اشاره به مخالفان لغو تحریم‌ها اضافه کرد: «اگر بایدن امتیازاتی فراتر از لغو تحریم‌های هسته‌ای به جمهوری اسلامی بدهد، حزب مخالف یعنی جمهوری‌خواهان و کشورهایی نظیر اسراییل و کشورهای عربی خلیج فارس آن را تاب نخواهند آورد.»

به گفته مارک دوبوویتز، منتقد برجام و مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها، «دولت بایدن درصدد است ده‌ها میلیارد دلار را به صندوق‌های جمهوری اسلامی وارد کند؛ حتی اگر مستلزم آن باشد که تحریم‌های مرتبط با تروریسم و برنامه‌های موشکی لغو شوند». بنابر اظهارات دوبوویتز «دولت بایدن می‌خواهد منابع مالی را به طور غیرمستقیم در دسترس رژیم جمهوری اسلامی قرار داده تا شرکت‌های بین‌المللی قادر به معامله با جمهوری اسلامی باشند».

العربیه نوشت؛ از طرفی ایران خواستار حذف تمام تحریم‌ها است و می‌گوید اگر تحریم‌ها برداشته نشود به تعهدات خود در برجام بازنخواهد گشت. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی و رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در وین، اخیرا برای احیای توافق هسته‌ای، خواستار رفع تحریم ۱۵۰۰ تن از مقامات جمهوری اسلامی توسط دولت آمریکا شده بود.