آمریکا از اعطای ویزا به محمد جواد ظریف خودداری کرد

0
258

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، روز سه شنبه اعلام کرد که دبیرکل سازمان متحد به وی اطلاع داده است که آمریکا از اعطای ویزا به او برای شرکت در یک گردهمائی عمومی در مقر این سازمان خودداری کرده و تاکید می کند به این منظور به وی اجازه ورود به این کشور نخواهد داد. این اجلاس یک روزه از سوی شورای امنیت به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، به گفتگو در بارۀ منشور این سازمان اختصاص دارد.

خبر خودداری آمریکا از اعطای ویزا به محمدجواد ظریف به منظور شرکت در اجلاس آزاد گفتگو در بارۀ احترام به منشور سازمان ملل متحد برای نخستین بار از سوی نشریۀ فارین پالیسی فاش شد. این جلسه در روز٩ ژانویه/ ١٩ دی ماه برگزاری می‌شود.

محمد جواد ظریف چند هفته پیش از این برای حضور در این گردهمائی درخواست ویزا کرده بود. دولت آمریکا تصمیم قطعی خود را در این زمینه روز دوشنبه به آگاهی سازمان ملل رساند.

محمد جواد ظریف، روز سه شنبه ٧ ژانویه/ ١٧ دی، اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد در یک گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجۀ آمریکا به وی یادآوری کرده است که شرکت در این اجلاس حق جمهوری اسلامی است. با این حال، مایک پمپئو با تاکید گفته است که آمریکا قصد ندارد به محمدجواد ظریف برای شرکت در این اجلاس روادید اعطا کند.

وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی خودداری آمریکا از اعطای ویزا را «وحشت آمریکا از اعلام واقعیات برای مردم این کشور» دانست و گفت وی قصد داشته در سخنان خود به جنایات این کشور اشاره کند.

ایالات متحد آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل متحد، متعهد است به هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو این سازمان برای شرکت در جلسات آن ویزا اعطا کند. اما واشینگتن در گذشته اعلام کرده بود که مقامات جمهوری اسامی با محدود کردن آزادی بیان در کشور خود و سرکوب روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان، خود هر هنگام به آمریکا می‌آیند، با بهره بردن از آزادی جاری در این کشور پیاپی با رسانه‌ها و روزنامه نگاران دیدار می‌کنند و به تبلیغ می‌پردازند.

در همین حال، محمد جواد ظریف در سیاهۀ شخصیت‌های تحریم شده از سوی وزارات خزانه داری آمریکا قرار دارد. این مجازات در تاریخ ٣١ ژوئیه سال گذشته در بارۀ وی اعمال شد. وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی آن هنگام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی این کشور«با تمام توان به انجام ماموریت و رسالت خود در دفاع از منافع ملی و مبارزه با تروریسم اقتصادی ادامه می‌دهند».

واشینگتن در ژوئیه گذشته اعطای روادید به محمد جواد ظریف را با محدودیت‌های فراوانی در زمینۀ رفت و آمدهای وی در نیویورک همراه کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، آنهنگام گفت «در حالیکه دیپلمات‌های آمریکائی اجازۀ سفر به ایران ندارند، دلیلی ندارد که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در نیویورک آزادانه به گشت و گذار بپردازند».  

به گزارش رادیوفرانسه؛ آمریکا در ماه سپتامبر نیز حسن روحانی، محمد جواد ظریف و هیئت نمایندگی همراه آنان را، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک بودند، برای دریافت ویزا مدت زیادی در انتظار نگاه داشت.