مرخصی مهدی و حسین رجبیان تمدید نشد

0
178

مهدی و حسین رجبیان، دو برادر که به دلیل مدیریت و راه‌اندازی یک وب‌سایت تهیه و توزیع موسیقی محکوم و زندانی شده‌اند، روز دومخرداد از زندان اوین به مرخصی اعزام شدند.

یک منبع مطلع گفت مرخصی آنان از سوی دادستانی تمدیدنشده ولی مهدی رجبیان به دلیل نیاز به درمان و بستری شدن هنوز خود را به زندان معرفی نکرده است.

منبع مطلع دیگری نیز گفت کمیسیون پزشکی قوه قضائیه در بهمن ماه ۱۳۹۵ نامه عدم تحمل کیفر حسین رجبیان را به دلیل ابتلا بهبیماری «ام اس» تایید کرده ولی اجرای احکام دادستانی و زندان اوین، بر خلاف قانون از پذیرش نامه و آزادی او خودداری می‌کند.

مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده سه تار و موسس وبسایتی به نام «برگ موزیک» و حسین رجبیان فیلم ساز به همراه یوسف عمادی،آهنگ ساز و نوازنده سه تار در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان بازداشت شدند و بیش از دو ماه در سلول انفرادی بند دو– الفسپاه پاسداران تحت بازجویی بودند. در زمان بازداشت استودیوی شخصی آقای رجبیان به همراه تمام هاردهای محتوی صداهای ضبط شده وحاصل کارشان توقیف شد. هر کدام از آنها به قید وثیقه تا زمان صدور رای از زندان آزاد شدند.

یک منبع مطلع به وضعیت این سه هنرمند پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها گفته بود که دادگاه آنها فقط ۴۵ دقیقه طول کشیدهاست و طی آن گفته شده که وب سایت برگ موزیک «منبع فساد بوده است» و با انتشار موسیقی جامعه را «فاسد» می کرده است.

هر سه هنرمند در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام بهشش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی محکوم شدند. این حکم در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد و جریمه نقدی عینا تایید شد. آنها نزدیک به سه ماه پس از صدورحکم دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند. مهدی و حسین رجبیان پس از دریافت احضاریه ای برای اجرای حکم،روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ خود را  به زندان اوین معرفی کردند.

یک منبع مطلع پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر نیز گفته بود قاضی دادگاه تجدید نظر به مهدی رجبیان، موسس برگ موزیک گفته است که با آگاهی از مجوز نداشتن خواننده‌ها موسیقی آن‌ها را منتشر کرده و همچنین صدا و کارهای خواننده‌های زن نیز در وب سایت موجود بوده است. قاضی همچنین ادعا کرده است که این وب سایت با آنچه «خواننده‌های سیاسی و ضد انقلاب» خوانده، رابطه داشته است.به گفته منبع یاد شده، قاضی با ذکر این نکته که ۹۰ بار به این سایت هشدار داده شده و فیلتر هم شده است گفته که با این وجود این سایت بهبه فعالیت خود ادامه داده تا مدیر آن دستگیر شده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ منبع مطلع گفت که به دلیل عدم اجرای اصل تفکیک جرائم، شرایط زندان برای برادران رجبیان و دیگر همبندیان سیاسی وعقیدتی‌شان سخت شده‌است: «در داخل بند هشت اوین زندانیان با جرائم خطرناک هستند که بدون دلیل یا با تحریک زندانبانان، زندانیان سیاسیرا اذیت می‌کنند، بعد از چند بار مضروب شدن بچه‌ها در نامه به رئیس زندان خواستار اصل تفکیک جرایم شدند ولی هنوز رسیدگی نشده.»