ظریف: به پناهجویان ایرانی برای بازگشت از استرالیا فشار نمی آوریم

0
161

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران از بازگشت داوطلبانه پناهجویان ایرانی از استرالیا استقبال می‌کند اما نمی‌تواند هیچ فشاری به این دسته از شهروندان خود برای بازگشت به کشور وارد کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار با مقامات استرالیایی به این کشور سفر کرده است، روز سه‌شنبه ۲۵ اسفند پس از دیدار با جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در کانبرا به خبرنگاران گفت که ایران هیچ مخالفتی با بازگشت داوطلبانه آن دسته از شهروندانش که موفق به دریافت پناهندگی نشده‌اند، ندارد.

آقای ظریف با این حال گفت که جمهوری اسلامی نمیتواند برای بازگشت این افراد فشاری به آنها وارد کند اما اگر آنها داوطلبانه به کشور برگردد، جمهوری اسلامی با افتخار پذیرای آنهاست.

مذاکره درباره بازگشت پناهجویان ایرانی از استرالیا یکی از محورهای گفت و گوهای وزرای خارجه دو کشور در نخستین سفر یک مقام عالیرتبه ایران به استرالیا پس از ۱۳ سال بود.

در پی این سخنان آقای ظریف، رسانه‌های استرالیا گزارش دادند که رسیدن به توافق برای بازگشت حدود ۹ هزار ایرانی متقاضی پناهندگی که تقاضای آنها در استرالیا پذیرفته نشده است، هنوز چشم اندازی مبهم دارد و در گامهای اولیه است.

رسانه‌ها به این بخش از سخنان آقای ظریف اشاره کرده‌اند که اخراج متقاضیان پناهندگی را مبتنی بر قوانین استرالیا دانسته است و بدین ترتیب ابهامی در مورد دستیابی به چنین توافقی باقی گذاشته است.

وزرای خارجه ایران و استرالیا همچنین درباره حقوق بشر، آزمایش های موشکی ایران و افراط گرایی گفت و گو کردند.

محمد جواد ظریف در این باره گفت که لازم است رویکرد جدی تری به موضوع حقوق بشر داشته باشیم،نه به عنوان ابزار فشار سیاسی بلکه با این نگاه که ایران تنها کشوری در منطقه است که انتخابات برگزار می کند و مردم آن می توانند سرخوردگی های خود را با صندوق رای جبران کنند و خود را تخلیه کنند نه با افراط گرایی و خشونت.

او البته اضافه کرد که نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر برای مردم ایران و جامعه جهانی امیدوار است هر چند که پرداختن به آن باید بی‌طرفانه و بدون ملاحظات سیاسی باشد.

این سخنان وزیر امور خارجه ایران در حالیست که احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر در آخرین گزارش آمار اعدام ها و وضعیت حقوق بشر در ایران را همچنان نگران کننده دانسته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ همزمان با دیدارهای وزیر امور خارجه ایران در استرالیا، یک گروه ۳۰ نفره از ایرانیان حامی دموکراسی و حقوق بشر در مقابل ساختمان پارلمان استرالیا دست به تجمع اعتراضی زدند. از جمله این گروه خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شدند.