اجرای کنسرت «مستقل» در دانشگاه‌ها ممنوع شد

0
314

شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با تدوین آیین‌نامه‌ای، «اجرای کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی» در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش رادیو فردا براساس گزارشی که سایت خبرآنلاین روز یکشنبه ۱۶ اسفند منتشر کرده، با تدوین آیین‌نامه اجرای موسیقی در دانشگاه‌‌ها، تنها استفاده از آنچه «موسیقی فاخر و ارزشمند ایرانی» نامیده شده در کنار برنامه‌ها مجاز دانسته شده‌است.

به نوشته خبرآنلاین «نهاد رهبری در دانشگاه‌ها» این آیین‌نامه را به تصویب رسانده اما به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نهاد با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است که این آیین‌نامه مصوبه «شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها» است که نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز یکی از اعضای آن است.

در این آیین‌نامه برای استفاده از آنچه «موسیقی فاخر و ارزشمند ایرانی» نامیده شده نیز شش شرط برشمرده شده‌است.

این شروط عبارتند از این‌که این موسیقی باید «تقویت‌کننده هویت ملی و متناسب با موازین اسلامی»، «برخوردار از محتوا و مضمون هدایتگر در جهت ترغیب به وظایف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی»، «تقویت‌کننده روحیه علمی،خودباوری و میل به پیشرفت» باشد.

«استفاده از خوانندگان و چهره‌های موجه فرهنگی»، «عدم التقای هیجانات خارج از عرف، مهیج و محرک شهوت و مخصوص مجالس ابتذال و لهو و لعب»، «مبرا بودن از شعر و مضامین مشوق بی‌بند و باری، یاس و ناامیدی، سطحی‌نگری و غفلت از مقام انسانی و بندگی» دیگر شروط متذکر در این آیین‌نامه‌اند.

در این آیین‌نامه که هم‌اکنون تدوین و ابلاغ شده، آمده که «رسالت اصلی دانشگاه تولید و توسعه علم، هنر و رشد فضایل اخلاقی و تربیتی است» و در آن تاکید شده که «ترویج موسیقی کار ویژه دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شود.»

طی چند سال گذشته اجرای موسیقی در محیط‌های دانشگاهی با مشکلات فراوانی روبرو بوده و برخی کنسرت‌ها نیز لغو شده‌اند.

اما در حال حاضر و به نوشته خبرآنلاین، دانشگاه‌های ایران صاحب آیین‌نامه‌ای برای چگونگی مواجهه با موسیقی شده‌اند.

به نوشته این سایت، آبان ماه سال جاری معاون فرهنگی وزارت علوم، در رابطه با انتشار اخباری پیرامون آیین‌نامه برگزاری کنسرت‌ در دانشگاه‌ها، گفته بود: «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها متولی این آیین‌نامه است و ما هم مشارکت داریم.»

به نوشته خبرآنلاین، نکته مهم این است که این آیین‌نامه، مسئولیت صدور مجوز و نظارت بر برنامه‌های موسیقی را بر عهده شورای فرهنگی دانشگاه گذاشته و پیشنهاد کرده است تا این شورا برای ایفای نقش موثرتر، کارگروه موسیقی را با حضور نماینده رئیس دانشگاه، نماینده مسئول نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه و در صورت وجود نداشتن نمایندگی در دانشگاه، نماینده در استان و یک نفر از استادان دانشگاه به انتخاب شورای فرهنگی تشکیل دهند.

در همین رابطه، ماده ۴ آیین‌نامه اجرای کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی را دور از اولویت‌های دانشگاه دانسته و به صور کلی ممنوع کرده است.

این آیین‌نامه هم‌چنین آموزش موسیقی را در دانشگاه ممنوع کرده و تنها برای دانشجویانی مجاز دانسته که موسیقی جزو سرفصل‌های آموزشی مصوب آنهاست. اولویت برای اجرای موسیقی هم به مجموعه‌ها و گروه‌های دانشجویی و دانشگاهی داده شده است.

پیشتر، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های ایران در شهریورماه، اعلام کرده بود که به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است که «حق برگزاری کنسرت در محیط دانشگاه را ندارند».

به گفته محمد محمدیان، این نهاد برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه‌ها را «جزء سیاست‌های فرهنگی وزارت علوم» در نظر نمی‌گیرد.

گفته می‌شد ابلاغیه فوق، به موضع‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علیه کنسرت در دانشگاه‌ها در تیرماه سال جاری باز می‌گردد.

علی خامنه‌ای روز ۲۰ تیرماه در دیدار با عده‌ای دانشجو با اشاره به «مسئله» برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه‌ها گفته بود که که یک دانشجو به او متذکر شده که «دانشگاه جای کنسرت نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با تایید این نظر گفته بود: «این که ما دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم جزء غلط‌ترین کارهاست».

لغو کنسرت‌های موسیقی با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد، چه در برخی محیط‌های دانشگاهی و چه در دیگر اماکن، یکی از مشکلات هنرمندان در طول سالیان اخیر بوده است.