جمهوری اسلامی محکوم به پرداخت غرامت به پسر دکتر بختیار شد

0
871

یک دادگاه تجدید نظر در آمریکا، جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامت به پسر دکتر شاپور بختیار به دلیل ترور وی در پاریس محکوم کرد.
ده قربانی حملات تروریستی که جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامت محکوم کرده بودند، اکنون می‌توانند مبلغ ٢ میلیون و هشتصد هزار دلار غرامت را از محل بدهی‌های یک شرکت خصوصی اسلحه سازی به ایران برداشت کنند. یکی از این قربانیان، پسر نخست وزیر سابق ایران، دکترشاپور بختیار می باشد.
در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰  شاپور بختیار و منشی وی، سروش کتیبه در خانهٔ مسکونی بختیار در حومهٔ پاریس به قتل رسیدند. ترور توسط گروهی ۳ نفره، فریدون بویر احمدی، محمد آزادی و علی وکیلی‌راد که در قالب حامیان و دوستداران بختیار توانسته بودند به اقامتگاه وی نفوذ کنند صورت گرفت. پسر نخست وزیر سابق ایران بارها از جمهوری اسلامی در دادگاهی در آمریکا شکایت کردند.
به گزارش عدالت برای ایران به نقل از آسوشیتدپرس، شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا، طی حکمی اجازه پرداخت این مبلغ از دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در آمریکا را صادر کرد. این دادگاه همچنین اعلام کرد: این مبلغ که تا به امروز با احتساب سود ۹ میلیون و چهارصد هزار دلار است پس از پرداخت حق‌الوکاله‌ها و خرج دادگاه قابل پرداخت است.
علاوه بر خانواده بختیار، نه نفر دیگر قربانیان کسانی هستند که در جریان بمب‌گذاری انتحاری در اورشلیم در سال ١۹۹۷ جان سالم به در بردند.
قاضی یکی از دادگاه‌های بدوی حکم قطعی داده است که جمهوری اسلامی به آموزش تروریست‌های مرتبط با این واقعه پرداخته بود و کمک‌های تسلیحاتی را در اختیار بمب‌گذاران قرار داده بود. این دادگاه بدوی جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامتی برابر با ٢ونیم میلیون دلار تا ١۵ میلیون دلار محکوم کرد.
دادگاه تجدیدنظر آمریکا پیش‌تر نیز احکامی صادر کرده بود که براساس آن قربانیان چند حمله تروریستی متفاوت که توانسته بودند جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامت محکوم کنند، می‌توانند ١۷ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را مطالبه کنند.