حملات مرگبار پاریس؛ تعداد کشته ها به ۱۵۸ نفر رسید

0
195

با اعلام مقام های شهر پاریس، تعداد کشته شدگان به ۱۵۸ نفر رسید. ساعتی پیش قایم مقام شهردار پاریس اعلام کرد ۱۱۸ نفر توسط گروگانگیرها در سالن کنسرت باتاکلان کشته شدند و ۴۰ نفر هم در حملات مرگبار دیگر به قتل رسیدند.

در پی وقوع حملات همزمان در ساعات پایانی جمعه به وقت محلی در هفت نقطه به نوشته لوموند نقطه متفاوت در پاریس، که بنابر گزارش ها تاکنون منجر به مرگ ده ها نفر شده است، وضعیت فوق العاده در فرانسه اعلام شد.

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در سخنان کوتاهی در واکنش به این حملات مرگبار، ضمن اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر کشور، گفت اقدام بعدی بستن مرزها خواهد بود.

یک مورد تیراندازی در اطراف رستورانی در شمال شرق پاریس رخ داد، و در حادثه ای دیگر، به دنبال گروگانگیری در سالن یک تئاتر در مرکز  پایتخت، تیراندازی به وقوع پیوست.

حدود ۱۰۰ نفر در داخل این تئاتر به گروگان گرفته شدند. بعد از حمله پلیس به سالن کنسرت باتاکلان، گروگانگیرها این افراد را کشتند. پلیس می گوید دو “تروریست” در جریان درگیری با مأموران امنیتی کشته شده اند.

 
همزمان صدای دو انفجار در خارج از یک استادیوم ورزشی در شمال پاریس – که محل برگزاری دیدار دوستانه تیم‌های فوتبال آلمان و فرانسه بود – شنیده شد. از علت این انفجارها و تعداد قربانیان آنها هنوز خبر دقیقی منتشر نشده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای حملات جمعه شب در فرانسه را “ذلیلانه” خواند و همچنین خواستار آزادی فوری افراد به گروگان‌ گرفته شده در سالن تئاتر شد.

مسئولیت این حوادث را هنوز هیچ شخص یا گروهی به عهده نگرفته و مشخص نیست آیا این حوادث ارتباطی با یکدیگر دارند یا خیر. با این حال، یک منبع آگاه در امور تروریسم، گفته است با توجه به الگوی حملات، احتمال دخالت گروه القاعده در این حملات بالاست.

اندکی پس از انتشار اخبار مربوط به این حوادث، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنانی در کاخ سفید، ضمن ابراز تاسف از وقوع این حوادث، گفت فرانسه همپیمان دیرینه آمریکا است و ما در کنار مردم و دولت فرانسه ایستاده ایم.

پاریس که از سال گذشته به ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق پیوسته بود، اوایل مهر ماه از انجام نخستین دور از حملات هوایی علیه مواضع آن گروه افراطی در سوریه خبر داده بود.

پایتخت فرانسه زمستان گذشته نیز هدف گروگانگیری و  حملات تروریستی قرار گرفته بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ آژانس امنیت ملی ایالات متحده در پی وقوع حوادث جمعه شب پاریس اعلام کرد آمریکا در حال حاضر با هیچ تهدید معتبری روبرو نیست.