شمار سناتورهای موافق توافق هسته‌ای به ۳۰ رسید

0
136

جمعه ۲۸ اوت یک عضو دموکرات دیگر در مجلس سنای آمریکا گفت که توافق هسته‌ای با ایران را تایید خواهد کرد. بدین ترتیب باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یک گام بیشتر به کسب آرای لازم در کنگره برای جلوگیری از رد شدن توافق هسته‌ای، نزدیک‌تر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تام کاربر سناتور دموکرات گفت توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را تایید می‌کند.

این توافق که ژوئیه گذشته حاصل شد، در صورت اجرا، برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و در مقابل، تحریم‌هایی که به خاطر این برنامه علیه تهران اعمال شده را لغو می‌کند.

اوباما در تلاش است تا آرای موافق دستکم ۳۴ عضو مجلس سنا را به دست بیاورد تا مانع از رد توافق هسته‌ای شود. در صورت رد توافق با بیش از دو سوم اعضای کنگره (دو مجلس سنا و نمایندگان) دیگر اوباما نمی‌تواند مصوبه آن‌ها را وتو کند.

تا کنون ۳۰ سناتور، توافق را تایید کرده‌اند.

قرار است کنگره آمریکا ۱۷ سپتامبر بر سر توافق هسته‌ای با ایران رای گیری کند. اعضای کنگره از روز هشتم سپتامبر پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، توافق هسته‌ای با ایران را به بحث خواهند گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را در دست دارند و با توافق مخالفند، خواهند توانست توافق را رد کنند. اما مشخص نیست این رد توافق شامل دو سوم اعضای کنگره شود. مجلس سنا ۱۰۰ عضو دارد.

اما در مجلس نمایندگان که ۴۳۴ عضو دارد، جمهوری‌خواهان برای رد توافق، نیاز به آرای همه اعضای جمهوری‌خواه و ۴۴ رای از نمایندگان دموکرات و مستقل دارند تا مانع از وتوی اوباما شوند.

اوباما متعهد شده که در صورت رد توافق توسط کنگره، این مصوبه را وتو خواهد کرد.

در صورتی که مخالفان توافق موفق شوند و اوباما نتواند مصوبه کنگره را وتو کند، بدین ترتیب نخواهد توانست اکثر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو کند.