افزایش ۸۳ درصدی اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی در ایران

0
59

سازمان عفو ​​بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام، با محکوم کردن «جنون کشتار» در برخی کشورها، از اعدام نزدیک به ۹۰۰ نفر در سال ۲۰۲۲ در ۲۰ کشور جهان خبر داد که یک رکورد از سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. 

این سازمان با برآورد افزایش ۵۳ درصدی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۲، کشورهای اصلی حاضر در پشت ثبت این رکورد ۵ ساله را در خاورمیانه و آفریقا اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، تعداد اعدام‌ها در ایران توسط جمهوری اسلامی از ۳۱۴ نفر در سال ۲۰۲۱ به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و در عربستان سعودی نیز  از ۶۵ به ۱۹۶ مورد رسیده (۲۰۱ درصد افرایش) که بالاترین میزان ثبت شده توسط عفو بین‌الملل در ۳۰ سال گذشته به شمار می‌رود. در مصر نیز طی سال گذشته میلادی ۲۴ نفر اعدام شدند. 

این سازمان با تایید این خبر که عربستان سعودی تنها در یک روز ۸۱ نفر را اعدام کرده، از عملکرد حکومت جمهوری اسلامی نیز در مواجهه با معترضانی که در «قیام اخیر مردم این کشور تنها از حق خود برای دست زدن به تظاهرات خیابانی استفاده کرده‌ بودند»، انتقاد کرد.

یورونیوز به نقل از عفو ​​بین‌الملل نوشت؛ «اگرچه تعداد دقیق اعدام‌شدگان در چین مشخص نیست، اما این کشور به وضوح در صدر کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را انجام می‌دهد. محرمانه بودن آمار اعدام همچنین ارزیابی دقیق در مورد کره‌شمالی و ویتنام را نیز همچون چین دشوار کرده است.»