گفت‌وگو درباره برداشتن تحریم‌های مرتبط با برجام

0
26

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک «برجام»، جمعه 16 اسفند از گفت‌وگوهای خود با علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی درباره لغو تحریم‌های مرتبط با برجام خبر داد.

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به کانون تنش روابط این کشور با کشورهای غربی تبدیل شده بود تا این که جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی در سال 2015 در این زمینه، به توافق «برجام» دست یافتند.

مذاکرات رسمی برای طرح برنامه راهبردی جامع اقدام مشترک (برجام) دربارهٔ برنامه اتمی جمهوری اسلامی با پذیرفتن توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد و به مدت ۲۰ ماه کشورها درگیر مذاکره بودند و در آوریل ۲۰۱۵ تفاهم هسته‌ای لوزان شکل گرفت.

به گزارش العربیه، بر اساس این توافق، جمهوری اسلامی متعهد می‌شود ذخایر اورانیوم غنی شده متوسط خودش را پاک‌سازی و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع کند و حداقل به مدت ۱۵ سال تعداد سانتریفیوژها را به حدود دو سوم کاهش می‌دهد. جمهوری اسلامی موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷ درصد غنی‌سازی نکند و تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. 

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ شمسی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام‌کرد.

آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۰ تلاش کرد با فعالسازی مکانیسم ماشه تقریباً تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را برگرداند که با مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت موفق به انجام این کار نشد. با رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، اعضای ۵+۱ و جمهوری اسلامی مذاکراتی را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام شروع کرده‌اند که تاکنون بی‌نتیجه بوده اما در قدم‌های آخر خود می‌باشد.