گسترش هرج و مرج به بیرون از خاورمیانه توسط جمهوری اسلامی

0
446

مقامات نظامی آمریکا، روز پنجشنبه دوازدهم اکتبر، بقایای هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی کشف شده در اوکراین و دیگر مکان‌ها که به گفته پنتاگون، متعلق به پهپادهای جمهوری اسلامی شاهد ١٠١، شاهد ١٣‬١ و شاهد ١٣‬٦‬ بوده و گواهی از روابط رو به رشد جمهوری اسلامی با مسکو می‌باشد را در معرض دید نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد قرار دادند.

بنا بر اعلام هیئت ایالات متحده در سازمان ملل، نمایندگان بیش از ٤‬٠ کشور در این مراسم شرکت کردند. 

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در این جلسه تصریح کرد: «اینها سلاح‌های جنگی هستند که جمهوری اسلامی با نقض قطعنامه ٢٢٣‬١ شورای امنیت، به عوامل بدخواه منتقل کرده و علیه غیرنظامیان و زیرساخت های حیاتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند».

وی در ادامه به عنوان نمونه، به حمله پهپادی ٦‬ سپتامبر روسیه به اودسا اشاره می‌کند که در آن یک غیرنظامی جان خود را از دست داد و به زیرساخت های کشاورزی و بندری آسیب وارد شد. به گفته این مقام ایالات متحده، در میان ٣‬٣‬ سلاح هوایی مورد استفاده توسط روس ها در این عملیات، ٢٥ فروند پهپاد شاهد ساخت جمهوری اسلامی وجود داشته است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین می‌گوید آثار مخرب پهپادهای جمهوری اسلامی را نمی‌توان نادیده گرفت. «این ویرانی اثراتی مداوم دارد که به طور نامتناسبی بر جنوب جهانی تأثیر می‌گذارد چرا که تکثیر این پهپادها توسط جمهوری اسلامی، بازار و عرضه مواد غذایی در جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

لیندا توماس-گرینفیلد ضمن اشاره به حضور کارشناسان آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در این جلسه جهت بحث در مورد شواهد حاضر و بیان نحوه ارسال پهپادهای تهاجمی جمهوری اسلامی به گروه‌های غیردولتی در سراسر خلیج فارس و شام و همچنین به روسیه، تصریح کرد که تکثیر این سلاح‌ها توسط جمهوری اسلامی «فقط به اوکراین محدود نمی‌شود».

لیندا توماس-گرینفیلد، در پایان سخنان خود، ارائه این پهپادها توسط جمهوری اسلامی را «تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی» دانسته و از کشورها خواست تا ضمن همکاری، اطمینان حاصل کنند که جامعه بین‌المللی همچنان جمهوری اسلامی را مسئول می‌داند.