کشف فسیلی به شکل گل لاله

0
140

یک مطالعه جدید، جزئیات تنها نمونه فسیل به جامانده از یک گونه ناشناخته موجودات دریایی را به تصویر کشیده است.

این فسیل در نگاه اول شبیه به یک گل حکاکی‌شده روی یک سنگ به نظر می‌رسد اما به چشم لوید گانتر، شکارچی فسیل، این فسیل لاله شکل شبیه به بقایای به جا مانده از یک حیوان دریایی ماقبل تاریخ بود. گانتر این فسیل را در شمال ایالت یوتا پیدا کرده است.

گانتر که سال‌ها پیش این سنگ را پیدا کرده بود، آن را برای بررسی بیشتر به محققان دانشگاه کانزاس داد؛ تنها یکی از هزاران فسیلی که او به دانشگاه اهدا کرده است.

این فسیل متعلق به نوعی حیوان دریایی است که در گل و لای نرم زندگی می‌کرده است. قسمت بالایی فسیل گل لاله شکل، اورگانیسم را نشان می‌دهد. قسمت بالایی که «کالیکس» نام دارد، همه چیز از دستگاه گوارش تا مکانیسم تغذیه را در خود جای داده است.

همچنین این موجود دارای ساقه‌ای بوده که آن را به زمین متصل نگه می‌داشته است. این ساقه به عنوان فیلتر تغذیه نیز عمل می‌کرده است. این موجود بسیار ابتدایی و عجیب و غریب بوده است.
در واقع این جانور مانند میکروپلانکتون‌ها برای به دست آوردن غذا، آب دریا را فیلتر می‌کرده است.

دانشمندان دانشگاه کانزاس به بررسی طبقه‌بندی، چینه‌شناسی و باستان‌شناسی فسیل‌های دوره کامبرین در یوتا و آیداهو می‌پردازند. اکثر موجودات دوره کامبرین دارای بافت نرم بودند بنابراین فسیل‌های به‎جا مانده از آنها درک بهتری را از دوره کامبرین برای دانشمندان به ارمغان می‌آورد.

طی 60 سال نمونه‌برداری در این سایت، محققان تنها توانستند یک فسیل از این جانور را پیدا کنند. بنابراین هنوز مشخص نیست که این جانور به صورت انفرادی زندگی می‌کرده است یا جامعه‌ای از موجودات مشابه در اطراف آن وجود داشته‌ است.

جولین کیمینگ، مدیر موسسه باستان‌شناسی بی‌مهره‌گان دانشگاه کانزاس، در این باره می‌گوید: «درک بهتر از این که موجودات روی زمین 500 میلیون سال پیش، مانند بندپایان، کرم‌ها و اولین بی‌مهره‌گان جهان، چه شکلی بودند بسیار شگفت‌انگیز است. درواقع اکثر حیواناتی که امروزه می‌بینیم، نسبت دوری با موجودات دوره کامبرین دارند».
به گزارش آنا از Futurity، به گفته محققان، جانور تازه کشف‌شده در نواحی کلیدی هیچ شباهتی به موجودات امروزی که از بستگان دور موجودات ساقه فیلتری دوره کامبرین هستند، ندارد.