پنج نفر از فعالان محیط زیست به فساد فی‌الارض متهم شدند: «مطلقا به این اتهام اعتقادی ندارم»

0
201

محمدحسین آقاسی وکیل دو نفر از فعالان محیط زیست بازداشت‌شده گفت پنج نفر از هشت فعال محیط زیست بازداشت شده متهم به فساد فی‌الارض شده‌اند. به گفته این وکیل داگستری، دادستان تهران پس از دریافت نامه‌ای از «ارتش» اتهام این پنج نفر را از جاسوسی به فساد فی‌الارض تغییر داده و به بازپرسی فرستاده است. آقاسی گفت از مفاد نامه ارتش بی‌اطلاع است و تنها در مورد چنین نامه‌ای «شنیده» است. به گفته محمدحسین آقاسی اتهام جدید روز ۱۴ مهرماه در شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب بدون حضور وکلای انتخابی متهمان و با حضور وکیل تسخیری به آنها ابلاغ شده است.

محمد حسین آقاسی با اظهار اینکه آنها در برابر «اتهام خیلی عجیب» قرار گرفته‌اند گفت: «متاسفانه برخلاف تصورمان متوجه شدیم که با تصمیم دادستان تهران، بازپرس پرونده مجبور شده نظرش را تغییر دهد و اتهام جاسوسی را به اتهام فساد فی‌الارض تغییر دهد. ما در برابر اتهام خیلی عجیبی قرار گرفتیم. من مطلقا به این اتهام اعتقادی ندارم. آنچه که آنها متهم به آن جاسوسی شده‌اند اصلا از مصادیق اتهام فساد فی الارض نیست. آنچه قبلا درباره‌اش می‌گفتند همکاری آنها با دولت خارجی یا نهاد خارجی بود حالا اینکه این چطور تبدیل به فساد فی الارض شده من خبر ندارم.»

به گفته محمدحسین آقاسی مراد طاهباز، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی روز ۱۴ مهرماه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین منتقل شده‌اند: « این افراد در روز تفهیم اتهام وکیل انتخابی خودشان را به استناد تبصره ماده ۴۸ قانون ایین دادرسی کیفری در اختیار نداشتند بنابراین بازپرس برای انها وکیل تسخیری تعیین و با حضور وکیل تسخیری تفهیم اتهام شده‌اند.»

مراد طاهباز، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده و نیلوفر بیانی پنج نفر فعال محیط زیستی هستند که متهم به اتهام جدید فساد فی‌الارض شده‌اند. در مورد سه متهم دیگر امیرحسین خالقی، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه تحقیقات تمام شده و پرونده‌های آنها در پروسه صدور کیفرخواست است. همگی این هشت نفر در سلو‌ل‌های چند نفره بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می‌برند.

محمدحسین آقاسی در حال حاضر وکیل رسمی و قانونی یک نفر از این فعالان محیط زیست به نام سام رجبی است که وکالتش از سوی قوه قضاییه پذیرفته شده است اما هنوز وکالت او درباره طاهر قدیریان یکی از فعالان محیط زیست متهم به فساد فی الارض پذیرفته نشده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ آقاسی درباره اقدامات بعدیش گفت: «ما منتظریم که پرونده به دادگاه برود، تعیین وقت شود و آن وقت من ‌می‌توانم مجددا برای وکالت طاهر قدیریان درخواست بدهم.»