وقتی که سعید حدادیان نوحه خوان استاد دانشگاه می شود

0
451

در ادامه‌ی خبرهای اخراج بخشی از اساتید دانشگاه‌ها، سعید حدّادیان، مداح معروف، استاد ادبیات دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد شد.

دیروز در خبرها آمده بود که دانشگاه تهران در ترم جدید به علی‌اصغر حدادیان‌نایینی، معروف به سعید حدادیان، واحدی تخصصی در مقطع کارشناسی‌ارشد برای تدریس داده است. ادبیات در کارشناسی‌ارشد چند شاخه می‌‌شود ازجمله ادبیات حماسی، ادبیات غنایی و ادبیات پایداری. حدادیان قرار است درس «تحلیل متون نظم پایداری» را تدریس کند.

دانشگاه تهران در ترم جدید به علی اصغر حدادیان نایینی معروف به سعید حدادیان، واحد تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد برای تدریس داده است.

چند روز پیش همزمان با اخراج برخی اساتید دانشگاه‌ها ازجمله دکتر علی شریفی زارچی از دانشگاه شریف، یک مجری تلویزیون با گرایش تندروی اصولگرا به نام امیرحسین ثابتی در آن دانشگاه مشغول به تدریس درس «انقلاب اسلامی» شده که درسی عمومی است.

یکی از گرایش‌های تازه‌تأسیسی که به‌واسطۀ ماهیتش بعد از انقلاب، از سال ۱۳۹۲، در چارچوب درسی رشتۀ زبان‌ و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی‌ارشد گنجانده ‌شده، گرایش ادبیات پایداری ا‌ست. چنان‌که از عنوان این گرایش مشخص است، متون نظم و نثر در زمینۀ پایداری و مقاومت ملت ایران و ملل مختلف جهان در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انصاف نیوز نوشت؛ ادبیاتی که سردمداران آن در جهان افرادی چون نزار قبّانی و در ایران  قیصر امین‌پور، علی موسوی‌گرمارودی، حمید سبزواری، سپیده کاشانی و… به‌شمار می‌آیند. طبیعتاً تدریس این گرایش به‌صورت تخصصی مستلزم شناخت و تسلط لازم در زمینه‌های مختلف شعرشناسی، جریان‌شناسی شعر و نثر معاصر، آشنایی و اشراف کامل بر درون‌مایه‌ها و مضامین کاربردی در ادبیات گستردۀ فارسی، آشنایی با علوم بلاغی، بدیع، معانی، بیان و بسیاری مبانی اصولی دیگر است. مضاف بر آن، خاصیتی که گرایش ادبیات پایداری دارد این است که ازجهاتی بسیار به مباحث ادبیات تطبیقی نزدیک می‌شود؛ چراکه فقط ادبیات فارسی منظور نظر نیست و شناخت و اشراف بر زبان، ادبیات و فرهنگ کشورهای دیگر نیز لازمۀ پذیرش کسوت استادی در این ساحت است.

گرچه به گزارش فارس‌نیوز، محمود فضیلت، معاون آموزشی و تحصیلات‌تکمیلی گروه ادبیات دانشگاه تهران، امروز در پی انتشار خبر ارائه‌شدن واحد تخصصی گرایش ادبیات پایداری با مداح معروف، سعید حدادیان اظهار داشت: «اگر درسی با هر استادی ارائه شود، آن درس با مدرک تحصیلی استاد مرتبط است». امّا سوالی که مطرح می‌شود این است که ایشان با مدرک دکتری رشتۀ جامعه‌شناسی در گرایش توسعۀ فرهنگی و سابقۀ چندین‌ساله در کسوت مداحی، در کدام قسمت ادبیات پایداری می‌توانند برای دانشجویان حرف تازه‌ای داشته‌ باشند. این درحالی‌‌است که استادان ادبیات بسیاری، متواضعانه، به علت عدم تخصص در این زمینه، از پذیرش این واحد و تدریس این بخش از ادبیات سر باز می‌زنند.