وزارت کشور؛ لیدر حمله به سفارت عربستان دستگیر شد

0
124

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور می‌گوید که حمله به سفارت عربستان در تهران “سازماندهی شده” بود اما ارتباطی به پایگاه‌های بسیج نداشت. او رهبر حمله به سفارت عربستان را فردی در خارج از ایران دانست که اکنون دستگیر شده است. نام این فرد اعلام نشده اما این مقام وزارت کشور به نشانه‌هایی اشاره کرده که می‌توان دریافت فرد مورد نظر “حسن کُرد میهن”، یک روحانی فعال سیاسی است.

 حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز پنج‌شنبه در همایش استانداران و فرمانداران ایران تاکید کرد که “تمام زوایای ماجرای حمله به سفارت عربستان برای ما روشن است”.

او با بیان این که “افرادی سازماندهی شده برای حمله به سفارت عربستان آمدند” توضیح داد که “این جریان بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران و با محورهای امور خیریه و مذهبی فعالیت دارند.”

به گفته این مقام ارشد وزارت کشور، “عده‌ای از مسئولان نیز دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند.”

آقای ذوالفقاری با انتقاد از کوتاهی در محافظت از سفارت عربستان گفت: “احتمال تجمع وجود داشت و حتی گفتیم که تجمع جلوی سفارت را ممنوع کنید، ولی برخی دوستان گفتند خیالتان راحت باشد، غافل از اینکه افرادی از قبل رفته‌اند در فلان جا نشسته‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌‌اند و کوکتل مولوتف آماده کرده‌اند.”

او عنوان کرد که “لیدر این جریان” در حال حاضر “به داخل کشور منتقل شده و الان تحت بازجویی است”.

اما نشانه‌ای که در سخنان این مقام وزارت کشور می‌تواند سرنخی برای شناسایی فرد دستگیر شده باشد این جمله است: “لیدر آنها در آن سوی آبها ظهر همان روز در حدود ساعت ۱۲ تا ۱ با یک پیام تلگرامی دستورات لازم را صادر کرده و می‌گوید غیرت با غارت فرق دارد و روز بعد نیز می‌گوید ما نمی‌خواستیم این اتفاقات بیفتد.”

این سخنان را شیخ حسن کُرد میهن، یک روحانی مرتبط با محافل تندرو بیان کرده است.

کرد میهن کیست و چه می‌گوید

حسن کُرد میهن که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ از حامیان پرشور محمدباقر قالیباف بود، مدیریت “حوزه علمیه امام محمد باقر” تهران و یک به نام “بهشت” را در تهران برعهده دارد.

او که روضه‌خوانی‌هایش را با شور و هیجان خاصی برگزار می‌کند در مراسم متعددی با عبدالرضا هلالی و سعید حدادیان، دو مداح معروف و تندرو دیده شده است. روضه‌خوانی مراسم ترحیم مادر سعید حدادیان را نیز او برعهده داشت.

هوادارانش در فضای مجازی او را مهندس مکانیک معرفی کرده‌اند.

او پس از حمله به سفارت عربستان به طور علنی از این اقدام دفاع کرد و آن را به نفع جمهوری اسلامی دانست.

آقای کُرد میهن در این سخنرانی خود را فردی منطقی معرفی می‌کند که حرف آیت اﻟله خامنه‌ای را “همیشه زودتر” متوجه شده است. او می‌گوید همیشه با انواع تندروی‌ها از جمله حمله به سفارت انگلیس مخالف بوده اما موضوع عربستان فرق می‌کند.

او تاکید کرده بود: “من اگر حتی مخالف به آتش کشیده شدن سفارت باشم می‌گویم این حمله فواید بسیار زیادی داشت […] نور امید در دل مستضعفان عالم تابیده شد. همه دیدند که سفارت عربستان آتش کشیده شد و کسی نمی‌گوید این‌ها شعبان بی‌مخ هستند. از تمام کشورهای عربی تماس می‌گیرند، اس‌ام‌اس می‌دهند، می‌گویند پس انقلاب اسلامی نمرده است، پس آقا تنها نیست.”

این روحانی فعال سیاسی همچنین گفته بود که” باز هم دم جوون‌های هیئتی گرم که دماغ بی‌همه چیز را به خاک مالیدن. دولت ما باز شل می‌گیرد باز هم عیب ندارد […] شورای امنیت ما را محکوم کرد الان ۳۷ سال است ما را محکوم کرده است. به درک که محکوم کرده است. چرا می‌گویید که بهانه دست دنیا ندهیم؟”

او “غارت” را با “غیرت” متفاوت دانسته و گفته بود “نیروی انتظامی ریختند سیر زدند، کله‌ها، فک‌ها شکسته است. آنها هم وظیفه امنیتی دارند، دمشون گرم، نوش جان بچه‌ها که از جمهوری اسلامی کتک خوردند.”

حسن کُرد میهن همچنین عنوان کرده بود که نمی‌شود انتظار داشت در چنین شرایطی آیت اﻟله خامنه‌ای حمله به سفارت عربستان را تایید کند اما این که حمله به سفارت از سوی رهبر جمهوری اسلامی “تقبیح” نشده را یک نشانه دانست.

چندین روز پس از این سخنرانی، آیت اﻟله خامنه‌ای با تاخیری قابل توجه به موضوع حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران پرداخت و گفت که نباید این اتفاق بهانه‌ای برای حمله به “جوانان مومن” شود.

به گزارش صدای آمریکا و صدا سیما؛ او گفت: “جوان مومن و انقلابی و حزب اللهی را متهم نکنید به تندروی، اینها همان‌هایی هستند که خالصانه در صحنه حاضرند و آنجا که دفاع از امنیت کشور و خون دادن مطرح باشد، در میدان می‌آیند.”