واردات چادرمشکی درایران؛ سالانه۱۰۰ میلیون دلار

0
154

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفراخیر خود به لرستان اعلام کرد که«مطابق برآورد نیازهای صورت گرفته، باید چهاریا پنج واحد تولید پارچه چادرمشکی درکشورایجاد شود.»

به گفته «گلناز نصرالهی» وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تولیدکنندگان پارچه چادرمشکی حمایت ویژه می‌کند. البته وی مشخص نکرده منظورازاین حمایت ویژه دقیقا چیست؟

نصرالهی این‌را نیز گفته که«چهاریا پنج کارخانه تولید چادرمشکی با مساحتی بالغ بر۱۵ میلیارد مترمربع در کشور باید ایجاد شود که لرستان ظرفیت استقرار یکی ازاین کارخانه‌ها را در خود دارد.»

درهمین حال رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی در گفت‌وگو باایسنا با اشاره به این‌که هم‌اکنون سالانه بیش از۱۰۰ میلیون دلار پارچه چادرمشکی به صورت رسمی وارد کشور می‌شود، افزود: میزان قاچاق این محصول نیز«بسیار بالاست». از سوی دیگر درحال حاضر کارخانه حجاب شهرکرد، متعلق به بنیاد مستضعفان، بزرگ‌ترین تولیدکننده پارچه چادرمشکی در کشور محسوب می‌شود.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در چهارماهه نخست سال جاری نیز، حدود۲۶ میلیون دلار پارچه چادرمشکی از کشورهای امارات، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه وارد کشور شده است.

اما مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالی وعده حمایت ویژه از تولیدکنندگان پارچه چادرمشکی را داده که درحال حاضر، صنعت نساجی کشور با مشکلات زیادی مواجه است و به نظر می‌رسد حمایت‌ها ازاین صنعت اشتغال‌زای کشور، چندان کافی نبوده است.

«مظفر چلمغانی»، دبیرانجمن نساجی استان اصفهان درهمین زمینه به تازگی اعلام کرد که«هم‌اکنون مشکلات زیادی سد راه نساجی اصفهان است و کارخانه‌های نساجی این استان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور، با ظرفیت۴۰ تا۵۰ درصد کار می‌کنند.»

به تازگی نیز مشکلات فعالان صنعت نساجی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در همین زمینه حسینی صدر، عضو کمیسیون به ایسنا اعلام کرد که “تعداد شاغلان صنعت نساجی از ۴۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته و اگر به مشکلات صنعت نساجی پرداخته نشود امکان کاهش تعداد فعالان این صنعت به ۲۰۰ هزار نفر نیز وجود دارد.”

در سال‌های گذشته نیز مسئولان وزارت صنایع و معادن سابق و وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره وعده حمایت از تولید داخلی پارچه چادرمشکی را دادند که این وعده‌ها عملا به معنای واقعی تحقق نیافت.

در مقطعی حتی اعلام شد که لایحه‌ای به منظور حمایت ویژه از تولید داخلی پارچه چادرمشکی، توسط وزارت صنعت تدوین شده که سرنوشت این لایحه نیز مبهم باقی مانده است.

این درحالی است که هم‌اکنون عمده بازار پارچه چادرمشکی ایران از طریق واردات محصولات تولیدی شرق آسیا تامین می‌شود و بخش عمده‌ای از پوشش زنان چادری کشورازطریق محصولات وارداتی تامین می‌شود.