نسخه خطی بیگانگان رمزگشایی شد

0
229

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی توانستند اسرار نسخه خطی باستانی متعلق به قرن پانزدهم میلادی را رمزگشایی کنند.

نسخه خطی «ووینیچ» در قرن نوزدهم میلادی کشف شد. این نسخه خطی که قدمتش به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد، شامل کاراکترهای بیگانه‌ای است که برای مدت‌ها مورخان و رمزنگاران را سردرگم کرده بود. حالا دانشمندان دانشگاه آلبرتا می‌گویند که موفق به رمزگشایی این نسخه خطی مرموز شده‌اند.

پروفسور گرگ کندراک و بردلی هور با استفاده از هوش مصنوعی موفق به رمزگشایی زبان مرموز این نسخه خطی شدند.

در مرحله اول این مطالعه، دانشمندان ابتدا روی زبان نسخه خطی کار کردند تا دریابند که دقیقا از چه زبانی در نوشتن آن استفاده شده است. آنها برای این کار از 400 مترجم زبان مختلف استفاده کردند.

در ابتدا دانشمندان گمان کردند که این نسخه خطی به زبان عربی نوشته شده است اما الگوریتم جدید نشان داد که این نسخه خطی به زبان عبری نوشته شده است.

پس از مشخص شدن زبان نوشتاری این نسخه خطی حالا دانشمندان باید نوشته‌ها را رمزگشایی می‌کردند. کندراک و هور متوجه شدند که در این نسخه خطی از آلفاگرام، یک عبارت، عبارت دیگر را تعریف می‌کند، استفاده شده است بنابراین الگوریتمی ساختند که قادر به رمزگشایی متن باشد.

کندراک در این باره گفت: «مشخص شد که بیش از 80 درصد از کلمات استفاده شده در این نسخه خطی در دیکشنری زبان عبری وجود دارد اما نمی‌دانستیم که آنها در کنار هم معنی می‌دهند یا خیر».

وی افزود: «سپس قسمت ابتدایی این متن را در گوگل ترنسلیت گذاشتیم. جمله‌ها به صورت دستوری نوشته شده‌اند و شما می‌توانید آنها را تفسیر کنید».

به گفته دانشمندان رمزگشایی معنای کلی متن نیاز به مشارکت مورخان عبری باستان دارد. این نسخه خطی روی پوست حیوان نوشته شده است و قدمت آن به قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد.

به گزارش آنا از FoxNews، تاکنون تلاش‌های زیادی برای رمزگشایی نسخه خطی ووینیچ شده است؛ برای مثال، در سال 2014 دانشمندان ادعا کردند که تصاویر گیاهانی که در این نسخه خطی وجود دارد می‌تواند به رمزگشایی نوشته‌های آن کمک کند.