آمریکا: تشدید تمهیدات امنیتی برای پذیرش پناهندگی اتباع ۱۱ کشور

0
190

آمریکا ممنوعیت ورود پناهجو از ۱۱ کشور را لغو می‌کند. وزارت امنیت داخلی این کشور اما از تشدید تمهیدات امنیتی در برنامه پذیرش پناهجویان در مورد کشورهایی با “خطرپذیری بالا” خبر می‌دهد.

 ممنوعیت پذیرش پناهجو از ۱۱ کشور که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعمال شده بود، برداشته می‌شود. در عین حال وزارت امنیت داخلی آمریکا روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹بهمن) اعلام کرد که تمهیدات امنیتی در مورد پذیرش پناهجویان از کشورهایی که “ریسک بالا” برای امنیت ملی آمریکا دارند، افزایش یافته است. وزیر امنیت ملی آمریکا با اعلام این خبر همچنین گفت پرونده این پناهجویان پس از تایید نیز به طور مرتب بازبینی و به روز می‌شود.

هرچند ممنوعیت ۱۲۰ روزه‌‌ی دونالد ترامپ برای ورود پناهجویان به آمریکا در ماه اکتبر به پایان رسید، اما این ممنوعیت برای شهروندان ۱۱ کشور با “ریسک بالا” برای امنیت آمریکا تاکنون پابرجا مانده بود.

نام این ۱۱ کشور هنوز رسما اعلام نشده است اما بر اساس گزارش سازمان‌های مربوط به پناهندگان، این کشورها ایران، مصر، عراق، لیبی، مالی، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن هستند. غیر از کره شمالی سایر این کشورها اکثریت مسلمان دارند.

وزیر امنیت داخلی آمریکا گفته است که در جریان بررسی دقیق تقاضای پناهجویان این کشورها باید تضمین شود که “افراد مجرم و خطاکار” قصد سوءاستفاده از برنامه پناهندگی آمریکا را ندارند.

دونالد ترامپ بر خلاف باراک اوباما قصد دارد به طور کلی پناهجوی کمتری را در ایالات متحده بپذیرد. در ماه سپتامبر دولت ایالات متحده مرز پذیرش پناهجو را تا سقف ۴۵ هزار نفر تعیین کرد. این مرز برای سال مالی ۲۰۱۸ که از اکتبر ۲۰۱۷ شروع شده معتبر است. در سال مالی ۲۰۱۷ نیز تنها ۵۴ هزار پناهجو به آمریکا وارد شدند. این نتیجه قانون ممنوعیت ۱۲۰ روزه ورود پناهجو از ۱۱ کشور به آمریکا بود که در ماه ژوئن از سوی دیوان عالی ایالات متحده تایید شد.

دونالد ترامپ از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش نه تنها در مورد پناهجویان بلکه درباره سفر عادی به آمریکا برای اتباع کشورهای عمدتا مسلمان نیز محدودیت‌هایی را اعمال کرده است.

در آخرین فرمانی که از سوی ترامپ در این باره صادر شد، مصوبه‌ای درباره پناهندگان وجود نداشت و در حقیقت از ماه اکتبر سیاست پناهندگی از این فرمان مجزا شده است.

در جدیدترین نسخه فرمان، سفر اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به ایالات متحده با محدودیت‌هایی روبرو شده است. این شش کشور عبارتند از: ایران، یمن، لیبی، سومالی، سوریه و چاد. علاوه بر این سفر شهروندان کره شمالی و نیز اعضای دولت ونزوئلا نیز به آمریکا ممنوع شده است. تصمیم نهایی درباره این فرمان را دیوان عالی در واشنگتن اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش دویچه وله؛ استدلال ترامپ برای اعمال این محدودیت‌ها “حفاظت از شهروندان آمریکایی در برابر تهدیدهای تروریستی” است. منتقدان اما این قوانین را تبعیض علیه مسلمانان می‌دانند.