مواجه شدن جمهوری اسلامی با تحریم‌های جدید به دلیل سرکوب معترضان توسط استرالیا

0
23

استرالیا به دلیل نقض حقوق بشر مردم ایران و پشتیبانی نظامی از روسیه برای تعرض به اوکراین مجموعه جدیدی از تحریم‌ها را علیه برخی مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی اِعمال کرد.

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا روز دوشنبه 20 مارس اعلام کرد دولت متبوعش تحریم‌های مالی و ممنوعیت سفر به سبک «قانون مگنتیسکی» علیه 14 فرد 14 نهاد جمهوری اسلامی برقرار کرده است.

در میان تحریم‌شدگان چهار عضو گشت ارشاد حضور دارند، که نهادی است که مسئول بازداشت و سپس متهم به قتل مهسا «ژینا» امینی، دختر کُرد 22 ساله است که مرگ او در سپتامبر پارسال منجر به آغاز خیزش ضدحکومتی در ایران شد که تاکنون ادامه داشته است.

وانگ گفت: «تحریم‌ها و ممنوعیت‌های مسافرتی علیه 13 فرد و نهاد دیگر، به دلیل تامین هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه، که از آنها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند، نیز اِعمال شده است.»

العربیه به نقل از آسوشیتدپرس استرالیا نوشت، وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد این تحریم‌ها نشان می‌دهد حمایت از تعرض روسیه به اوکراین بدون واکنش نخواهد ماند، و تاکید کرد «استرالیا در کنار مردم ایران و اوکراین ایستاده است.» به گفته آسوشیتدپرس استرالیا، این تحریم‌ها همچنین بر برخی مجریان ارشد قانون و فرماندهان سپاه پاسداران اِعمال شده است.

استرالیا پیشتر در اواسط فوریه از خنثی‌ کردن توطئه‌ جمهوری اسلامی علیه شهروندان ایرانی مقیم این کشور خبر داده بود. وزارت کشور استرالیا با تاکید بر تظاهرات با محور اعتراض به جمهوری اسلامی که در این کشور برگزار می‌شود اعلام کرده بود مواردی را شناسایی کرده که افراد وابسته به دستگاه‌های امنیتی خارجی در این کشور تظاهرات ترتیب می‌دهند.

کلر اونیل، وزیر کشور استرالیا در این باره گفته بود: «افرادی وجود دارند که به درخواست سازمان‌های امنیتی خارجی، به منظور ایجاد اختلاف‌ میان کنشگران و به قصد تحریک به خشونت، تظاهرات‌های متقابل ترتیب می‌دهند.»