مراسم روز کوروش بزرگ در پاسارگاد استان فارس برگزار شد

0
611
عکسها و فیلمهایی که در فضای مجازی منتشر شده، از تجمع تعداد بسیار زیادی از مردم در پاسارگاد و در کنار مقبره کوروش به مناسبت هفتم آبان، روز کوروش حکایت دارد.
کوروش بزرگ یا کوروش کبیر، همچنین سیروس و کورُس (برگردان آن از تلفظ های اروپایی)، بنیان گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد (بیش از ۲۵۰۰ سال قبل)، بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت می کرد.
نام کوروش در منابع مختلف به صورت های گوناگونی ذکر شده است. در سنگ نبشته های هخامنشی که به خط و زبان پارسی باستان نگاشته شده اند، بصورت «کورو» یا «کوروش» و در صیغهٔ مضافٌ الیه «کورائوش» خوانده می شد. در نسخهٔ عیلامی سنگ نبشته ها «کوراش» و در متون اکدی «کورِش» نوشته شده است. این نام در تورات بصورت «کورُش» و «کورِش» ضبط شده و در زبان یونانی آن را «کورُس» می گفته اند که همین نام با اندکی اختلاف در اروپا «سایروس» یا «سیروس» خوانده می شود.
از مورخین سده های اسلامی، ابوالفرج بن عبری در کتاب «مختصر الدول» و ابوریحان بیرونی در «آثار الباقیه عن القرون الخالیه» نام این شاه را «کورُش»، مسعودی در «مروج الذهب و معادن الجوهر» «کورُس»، طبری در «تاریخ الرسل و الملوک» و ابن اثیر در «الکامل فی التاریخ» «کِیرُش» و حمزه اصفهانی نیز در «تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیا» «کوروش» نوشته اند.
آرامگاه کوروش بزرگ در فاصلهٔ حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد قرار داد. این اثر در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعهٔ پاسارگاد تحت شمارهٔ ۱۱۰۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

655656 photo_2016-10-28_14-19-59 48961_276