محکومیت جمهوری اسلامی به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار خسارت به جیسون رضاییان

0
220

دادگاهی در آمریکا، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار خسارت به جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست، محکوم کرد. جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست، در سال ۲۰۱۴ به مدت یک سال و نیم در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

دادگاه فدرال واشنگتن در یک اقدام نمادین، جمهوری اسلامی را، در رابطه با شکایت جیسون رضائیان، به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار خسارت محکوم کرد.

جیسون رضائیان، که در روز ۳۱ تیر ۱۳۹۳/ ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، در شکایتی که در سال ۲۰۱۶ مطرح کرد،، جمهوری اسلامی را به «شکنجه روانی» و «گروگان‌گیری» متهم کرده بود.

آقای رضائیان، همزمان با قرائت بیانیه اجرایی شدن توافق اتمی میان جمهوری اسلامی و شش کشور قدرتمند جهان در وین، در روز ۲۶ دی ۱۳۹۴ /۱۶ ژانویه ۲۰۱۶، پس از ۵۴۴ روز بازداشت آزاد شد.

ریچارد لئون، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن، در حکم خود دستور داده است که جمهوری اسلامی «مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار بابت جبران خسارت روانی و به گروگان گرفتن یک انسان برای تاثیرگذاری شرم‌آور بر روند مذاکرات اتمی به این روزنامه‌نگار، همچنین مادر و برادر وی که در متن این شکایت مطرح شدند، پرداخت نماید».

قاضی دادگاه فدرال آمریکا در حکم خود تصریح کرده است که «جمهوری اسلامی با هدف اعمال فشار و تاثیرگذاری بر روند مذاکرت اتمی که در وین در جریان بود، جیسون رضائیان را در بازداشت نگهداشته بود».

قاضی ریچارد لئون تاکید کرده که این حکم با هدف «بازدارندگی جمهوری اسلامی از تکرار اینگونه رفتارها» صادر شده است.

جسیون رضائیان، در روز ۲۶ دی ۱۳۹۴، همزمان با حضور وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و شش کشور قدرتمند جهان در وین به همراه همسرش یگانه صالحی آزاد و از ایران خارج شدند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ یگانه صالحی، همسر جیسون رضائیان که به همراه وی بازداشت شده بود، پس از حدود دوماه و نیم بازداشت، با قرار وثیقه آزاد شد.