فرم جدید برگزاری لیگ قهرمانان اروپا

0
337

لیگ قهرمانان اروپا یا UEFA Champions League که معمولاً با نام یوسی‌ال (UCL)، یا در گذشته با نام جام باشگاه‌های اروپا شناخته می‌شد، بالاترین سطح رقابت فوتبال باشگاهی در فوتبال اروپا و جهان و مجموعه‌ای از مسابقات فوتبال باشگاهی فصلی است که توسط یوفا ایجاد شده و از سال ۱۹۵۵ برای موفق‌ترین باشگاه‌های فوتبال اروپا برگزار می‌شود.

تا سال ۱۹۹۲ این لیگ با نام جام باشگاه‌های اروپا نامیده می‌شد؛ پس از این دوران، نام و فرمت آن به لیگ قهرمانان اروپا تغییر کرد. لیگ قهرمانان اروپا با اعتباری که دارد، از رقابت‌های لیگ اروپا (جام یوفا پیشین) و لیگ کنفرانس اروپا و جام برندگان جام اروپا (که دیگر برگزار نمی‌شود)، معتبرتر است.

مسابقات از چندین مرحله تشکیل شده‌است. در شکل کنونی اواسط تیرماه با سه دور حذفی برای راه‌یابی به دور پایانی آغاز می‌شود. ۱۶ تیم باقی‌مانده به ۱۶ تیم سید شده در مرحله گروهی می‌پیوندند. برندگان هشت گروه و هشت تیم دوم به دورهای حذفی پایانی وارد می‌شوند تا با اتمام آن، مسابقه پایانی در ماه مه (اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد) برگزار شود.

تیم‌های سوم هر گروه نیز به لیگ اروپا، که یک رده از جام باشگاه‌های اروپا پایین‌تر است صعود می‌کنند و تیم‌های چهارم از مسابقات کنار می‌روند.

میزبانان فینال نیز از طرف یوفا انتخاب می‌شوند.

فرم برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از فصل آینده تغییر می‌کند و تیم‌های بیشتری فرصت حضور در این مسابقات را خواهند داشت.

رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از فصل آینده قرار است به جای برگزاری در هشت گروه، در یک لیگ مشخص برگزار شود و هر تیم به جای سه حریف در مرحله گروهی باید برابر هشت تیم قرار بگیرد تا تغییرات گسترده و قابل توجهی در این مسابقات ایجاد شود. 

پس از این اصلاحات بزرگی که در این رقابت‌ها صورت گرفته است، 36 باشگاه اجازه دارند که برای اولین دوره در این مسابقات حضور پیدا کنند که چهار سهمیه بیشتر از گذشته است. سهمیه‌های اضافه شده قرار است به تیم سوم در جدول رده‌بندی لیگ یک فرانسه، قهرمان یکی از لیگ‌های کوچک‌تر با برگزاری مسابقات انتخابی و دو تیمی که بهترین عملکرد را در فصل قبل رقابت‌های اروپایی داشتند برسد. 

مورد آخر به این معناست که بوندسلیگا در حال حاضر به دنبال کسب پنجمین سهمیه حضور در لیگ قهرمانان است که می‌تواند به تیم پنجم حاضر در جدول این رقابت‌ها برسد. با این حال، لیگ برتر هم در آستانه غلبه بر بوندسلیگا در جنگ برای کسب دو سهمیه بیشتر است. سری آ هم از شرایط خوبی برخوردار است. 

اگر مدافع عنوان قهرمانی موفق به کسب سهمیه از طریق لیگ خودش شده باشد، تیمی که بالاترین ضریب یوفا از طریق مسابقات انتخابی لیگ قهرمانان را به دست آورد هم می‌تواند سهمیه مستقیم دریافت کند. اگر شرایط همین طور بماند، این تیم شاختار خواهد بود. 

اگر مدافع عنوان قهرمانی لیگ اروپا موفق به کسب سهمیه از طریق لیگ خودش شده باشد، تیمی که بهترین ضریب شخصی یوفا را داشته باشد، بدون توجه به این که قهرمان لیگش بوده یا نه می‌تواند سهمیه را دریافت کند. این تیم در حال حاضر بنفیکا است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان؛ نخستین جام باشگاه‌های اروپا از سال ۱۹۵۵ با شانزده تیم آغاز گردید و اولین مسابقه جام اروپا در ۴ سپتامبر سال ۱۹۵۵ با بازی دو تیم اسپورتینگ (پرتغال) و پارتیزان (یوگسلاوی سابق) آغاز گردید که با نتیجه مساوی ۳–۳ به پایان رسید. همچنین اولین قهرمان این رقابت‌ها رئال مادرید است.

سرود رسمی لیگ قهرمانان که در همهٔ بازی‌های لیگ قهرمانان نواخته می‌شود و به بخش جدانشدنی از این مسابقات مبدل گردیده، از آثار جرج فردریک هندل (موسیقی‌دان قرن هجدهم) که برای تاجگذاری شاه جورج دوم به نام زادوک کشیش ساخته‌است، اقتباس شده و در سال ۱۹۹۲ با تغییراتی در اثر، توسط تونی بریتن آهنگساز انگلیسی ساخته شده‌است. در این سرود از سه زبان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی استفاده شده‌است.