فرانسه: اتهام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط جمهوری اسلامی را جدی می‌گیریم

0
285

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد پاریس اتهامات واشنگتن علیه جمهوری اسلامی را، که با ارسال سلاح به شورشیان حوثی یمن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده، جدی می‌گیرد و از جمهوری اسلامی می‌خواهد به کلیه تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته جمهوری اسلامی را متهم به تجهیز شورشیان حوثی یمن به تسلیحات موشکی کرد و گفت بر اساس اطلاعاتی که سعودی‌ها منتشر کرده‌اند، موشک بالیستیکی که حوثی‌ها ماه ژوئیه به عربستان شلیک کردند، موشک «قیام» جمهوری اسلامی بوده است.

نیکی هیلی با صدور بیانیه ای گفت، موشکی که شنبه شب در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان رهگیری و ساقط شد نیز «ممکن است منشا جمهوری اسلامی داشته باشد،» و در ادامه افزود سازمان ملل متحد باید از جمهوری اسلامی بخواهد به دلیل نقض دو قطعنامه شورای امنیت پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری گفت، ما اظهارات آمریکایی‌ها را جدی گرفته و بر اهمیت پایبندی جمهوری اسلامی به کلیه تکالیف بین المللی اش، از جمله ممنوعیت ارسال اسلحه طبق قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت، تاکید می‌کنیم.

با این حال، وی به این پرسش خبرنگاران که آیا پاریس از اقدامات احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی در این زمینه حمایت خواهد کرد یا خیر، پاسخ نداد.

کاخ سفید آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت پیش از آغاز درگیری‌ها در یمن، موشک‌هایی مانند آنچه حوثی‌ها به سمت عربستان پرتاب کردند در یمن وجود نداشت و از این رو از سازمان ملل می‌خواهد تحقیقات کامل در خصوص دخالت جمهوری اسلامی و دامن زدن به جنگ یمن انجام شود.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته گفته بود که پاریس در زمینه برنامه توسعه موشکی بالیستیک و همچنین سیاست جمهوری اسلامی برای ایجاد پلی بین آن کشور و سواحل مدیترانه، از طریق عوامل مورد حمایت خود در منطقه، «اختلافات عمیقی» با جمهوری اسلامی دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ وی روز ۳۱ اکتبر و پس از نشست شورای امنیت در مقر سازمان ملل متحد گفته بود انتظار دارد اواخر ماه میلادی جاری و در جریان سفر به جمهوری اسلامی، ملاقات و گفت‌وگویی «چالش برانگیز» در مورد برنامه موشکی و رفتار جمهوری اسلامی، با محمدجواد ظریف همتای رژیم جمهوری اسلامی خود در تهران داشته باشد.