فراخوان برای جمع‌آوری شواهد و مدارک در باره سقوط هواپیمای اوکراینی

0
147

“انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲”‌با انتشار یک فراخوان ویدئویی از کسانی که شواهد یا مدارکی درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی دارند، درخواست کمک کرد.

علیرضا قندچی، که همسر و دو فرزندش را دی‌ماه گذشته  در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده، با انتشار ویدیویی ۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه‌ای، از همه کسانی که دارای شواهدی درباره این “جنایت” هستند، خواست مدارک خود را از طریق شماره تلفن یا ایمیل ارسال کنند.

این فراخوان کمتر از یک هفته پس از اعلام نتایج بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم‌شده اوکراینی انتشار یافته است.

 قندچی در بخشی از این ویدئو خطاب به کارکنان یا افرادی که اطلاعاتی از این ماجرا دارند، می‌گوید: «به ما بگو از این جنایت چه می‌دانی؟»

نخستین گزارش رسمی از بازخوانی جعبه سیاه پرواز ۷۵۲ تهران- کی‌یف، که روز سوم شهریور انتشار یافت حاکی از آن بود که مسافران و خدمه تا زمان اصابت موشک دوم زنده بوده‌‌اند و خدمه پرواز کوشیده‌اند تا هواپیما را به فرودگاه برگردانند.

تورج زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی، در نشستی خبری برای ارائه جزئیات این گزارش گفت: «۱۹ ثانیه پس از شلیک موشک اول به هواپیمای اوکراین cvr و fdr قطع شده و دیگر هیچ صدایی موجود نیست. موشک دوم که ۲۵ ثانیه پس از اولین موشک به هواپیما اصابت می‌کند، باعث می‌شود که دستگاه‌های ثبت صدای کابین و اطلاعات فنی پرواز هم‌زمان قطع شوند و از این به بعد، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم موجود نیست.»

انتشار قطر‌ه‌چکانی اطلاعات مرتبط با فاجعه سرنگونی این هوایپمای مسافربری، که منتقدان انگیزه آن را خرید زمان برای فروکش کردن رفته رفته خشم افکار عمومی می‌دانند، واکنش‌های اعتراضی فراوانی را در میان  خانواده‌های قربانیان و فضای مجازی برانگیخته است.

دویچه وله نوشت؛ هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ تهران کی‌یف، بامداد ۱۸ دی ۹۸ اندکی پس از برخاستن از فرودگاه هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در این حادثه تمام ۱۷۶ سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.