طرح تشدید تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی توسط مجلس نمایندگان آمریکا

0
170

مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه، سوم نوامبر، طرح تشدید تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی را با رای قوی دو حزب دمکرات‌ و جمهوری‌خواه، به تصویب رساند.

طرح «توقف پناه‌دادن به کشتی‌های حامل نفت جمهوری اسلامی» که با ٣‬٤‬٢ رای موافق در برابر ٦‬٩‬ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، تدابیری را علیه بنادر و پالایشگاه‌های خارجی که برخلاف تحریم‌های ایالات متحده، نفت صادر شده توسط جمهوری اسلامی را پردازش کنند، وضع کرده است.

مایک لالر، نماینده جمهوری‌خواه و جرد موسکوویتس، قانونگذار دموکرات مجلس آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این طرح، «پیامی روشن و قوی به بازیگران بدی همچون چین، روسیه و دیگران می‌فرستد: به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها و تامین مالی تروریسم کمک نکنید، در غیر این صورت با عواقب آن مواجه خواهید شد.»

این طرح قبل از تبدیل شدن به قانون، باید توسط مجلس سنا تصویب شده و سپس به امضای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برسد.

در همین حال، یک طرح همراه هم توسط سناتورهای جمهوری‌خواه، مارکو روبیو و جان کندی، و همچنین سناتورهای دموکرات، مگی حسن و جکی روزن، به مجلس سنای ایالات متحده ارائه شده است.

رادیوفرانسه نوشت؛ مشخص نیست که این طرحها در صورت تبدیل به قانون تا چه حد مؤثر خواهند بود زیرا با اینکه کنگره آمریکا می‌تواند قوانین تحریمی را تصویب کند، چنین اقداماتی اغلب با معافیت‌های امنیت ملی همراه است که به رؤسای جمهور اجازه اعمال نظر می‌دهد. از سوی دیگر، چین  به‌رغم تحریم‌های جدید می‌تواند همچنان به واردات نفت از جمهوری اسلامی ادامه دهد.

با وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده بر نفت جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، صادرات نفت خام جمهوری اسلامی که می‌گوید برنامه هسته‌ای اش اهداف صلح آمیز دارد، در حال افزایش است.

داده‌های شرکت‌های مشاوره انرژی «اف‌جی‌ای» و «وورتکسا» در ماه سپتامبر نشان می‌دهد که صادرات نفت خام جمهوری اسلامی با حدود ١,٥ میلیون بشکه در روز به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال گذشته رسیده و بیش از ٨۰ درصد از آن به چین صادر شده است.